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Privileged information exacerbates market volatility

Abstract

We study how asymmetric information affects market volatility in a linear setup where the outcome is determined by forecasts about this same outcome. The unique rational expectations equilibrium will be stable when it is the only rationalizable solution. It has been established in the literature that stability is obtained when the sensitivity of the outcome to agents' forecasts is less than 1, provided that this sensitivity is common knowledge. Relaxing this common knowledge assumption, instability is obtained when the proportion of agents who a priori know the sensitivity is large, and the uninformed agents believe it is possible that the sensitivity is greater than 1.
Nous étudions le rôle joué par les asymétries d'information sur la volatilité de marché dans un cadre linéaire où le prix est déterminé par les anticipations sur ce prix. L'unique équilibre à anticipations rationnelles est dit stable lorsqu'il est aussi l'unique solution rationalisable. Il est connu dans la littérature que la stabilité s'obtient lorsque la sensibilité du prix aux anticipations de prix est plus petite que 1, lorsque cette sensibilité est connaissance commune. Nous relâchons cette hypothèse de connaissance commune de la sensibilité du prix aux anticipations de prix. L'équilibre est instable lorsque beaucoup d'agents connaissent la véritable sensibilité, et que parmi le petit nombre d'agents qui ne la connaissent pas, certains pensent qu'elle peut être plus grande que 1.
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Dates and versions

halshs-00639813, version 1 (10-11-2011)

Identifiers

  • HAL Id : halshs-00639813 , version 1

Cite

Gabriel Desgranges, Stéphane Gauthier. Privileged information exacerbates market volatility. 2011. ⟨halshs-00639813⟩
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