L’École normale de l’an III et « l’art d’enseigner » : les séances de débats
Résumé
The Ecole normale de l’an III was inaugurated in the amphitheater of the Museum of natural history on 1st Pluviôse an III (20 January 1795) and lasted only for four months. It was founded on deliberated will to give place to orality in opposition to the Old Regime’s teaching, and was based on a technological innovation: stenography. Stenographers recorded the verbatim of what had been teached during the lectures. These files, Séances des Ecoles normales, were distributed in advance to the attendance, permitting immediately to discuss the themes and ask questions to the professors. This article examines three forms of discussions: mathematical exercises, debates about the elementary textbooks, debates on the professor’s lectures. The central problem which crosses the lectures as a whole consists of sciences elementarization.
L’Ecole normale de l’an III a été fondée sur une volonté délibérée de rendre à l’oralité toute sa place dans la pédagogie, en s’appuyant sur l’introduction d’une innovation technologique, la sténographie, à l’intérieur du processus didactique lui-même. L’article examine les trois types de débats qui se sont déroulés : séances de mathématiques, débats autour des livres élémentaires, discussions sur les leçons des professeurs, le problème de l’élémentation des sciences traversant l’ensemble.
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