Isocrate, Xénophon ou le politique transfiguré
Résumé
In traditional historiography, politics are often defined in a narrow institutional manner. The analysis of the works of Isocrates and Xenophon tend however to demonstrate that such an approach is not the only relevant one. In the definition they give of the ideal politeia, their mores (tropoi or epitêdeumata) play a much more important role than do strictly judicial rules. These mores must also be guaranteed by the presence of a chief whose power relies non on a legal basis but on charismatic practices - evergetism being first and foremost. By refusing the usual institutional frameworks, such a theoretical redefinition of politics foreshadows, in a certain way, the mutation of the Hellenistic period.
Dans l'historiographie traditionnelle, le politique est souvent défini de façon étroitement institutionnel. L'analyse des œuvres d'Isocrate et de Xénophon tend pourtant à montrer qu'une telle approche n'est pas la seule pertinente : dans leur définition de la politeia idéale, les manières de vivres (tropoi ou epitêdeumata) jouent un rôle bien plus important que les règles strictement juridiques. Ces manières de vivre doivent en outre être garanties par la présence d'un chef, dont le pouvoir repose, non sur une base légale, mais sur des pratiques charismatiques - en premier lieu, l'évergétisme. En refusant les cadres institutionnels habituels, une telle redéfinition théorique du politique préfigure, d'une certaine manière, les mutations de l'époque hellénistique.
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