Pédagogie, pédagogies : perspectives philosophiques, historiques et pratiques contemporaines - HAL Accéder directement au contenu
Article dans une revue Studi sulla Formazione Année : 2023

Pedagogical analysis and its objects: theoretical and methodological issues and research perspectives

Pédagogie, pédagogies : perspectives philosophiques, historiques et pratiques contemporaines

Résumé

In France, the emergence of the science of education at the end of the 19th century, and of educational sciences as a university discipline in 1967, is consubstantial with the discipline’s interest in pedagogical analysis. This article presents the three main areas in which pedagogy is studied in France today: a first domain of research related to philosophy and sociology, a second field of research focusing on the history of pedagogies and pedagogues, and a third trend dealing with the study of contemporary pedagogies.
Approche philosophique et sociologique
L’histoire des pédagogies et des pédagogues
Les pédagogies contemporaines
Fichier principal
Vignette du fichier
Dossier_17_Chauvigne_SsF_2-2023.pdf ( 570.95 Ko ) Télécharger
Origine : Fichiers éditeurs autorisés sur une archive ouverte
Licence : Paternité - CC BY 4.0
Loading...

Dates et versions

hal-04392429, version 1 (18-04-2024)

Licence

Paternité - CC BY 4.0

Identifiants

Citer

Bruno Robbes, Céline Chauvigné, Marie Vergnon. Pédagogie, pédagogies : perspectives philosophiques, historiques et pratiques contemporaines. Studi sulla Formazione, 2023, 26, pp.107-114. ⟨10.36253/ssf-14981⟩. ⟨hal-04392429⟩
13 Consultations
0 Téléchargements
Dernière date de mise à jour le 28/04/2024
comment ces indicateurs sont-ils produits

Altmetric

Partager

Gmail Facebook Twitter LinkedIn Plus