Musique et désir chez André Gide
Résumé
Musique et désir chez André Gide [Music and Desire in André Gide], Paris, Classiques Garnier, 2020, 352 p. (Book selected by the publisher as a candidate for the “Prix Khôra-Institut de France” for literary essays; review by Jean-Michel Wittmann in Revue d’Histoire littéraire de la France [Journal of French Literary History], July-September 2021; review by Paola Codazzi in Studi francesi [French Studies], No. 195, 2021, https://doi.org/10.4000/studifrancesi.47564.)
André Gide’s discourse on music is highly complex: although he defends an aesthetics of classicism in order to protect himself from desire, he also uses music as an intercessor between himself and his own body.
Quels sont les véritables enjeux du discours gidien sur la musique ? Il semblerait que, quoiqu’il défende une esthétique musicale classique dont il se sert comme d’un garde-fou, André Gide se laisse surtout, parfois malgré lui, initier par la musique au désir.
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