" L'ophélisation mystique " dans Pelléas et Mélisande de Maurice Maeterlinck et Partage de midi de Paul Claudel - HAL Accéder directement au contenu
Article dans une revue Journal of Philology and Intercultural Communication / Revue de Philologie et de Communication Interculturelle Année : 2019

" L'ophélisation mystique " dans Pelléas et Mélisande de Maurice Maeterlinck et Partage de midi de Paul Claudel

Résumé

In this article, we will see how a « mystic ophelisation » is pregnant in « Pelléas and Mélisande » to Maurice Maeterlinck and « Noon Sharing » to Paul Claudel. To do so, this article will be divided into three parts. In the first part, the locution « mystic ophelisation » will be considered. What is it exactly? Why do we associate this female name and this phenomenon? In the second part, we will focus on « Pelléas and Mélisande » to Maurice Maeterlinck; especially on Mélisande. In the last part, we will be interested in « Noon Sharing » to Paul Claudel; especially on Ysé. How do Mélisande and Ysé look like Ophélia (in « Hamlet » to William Shakespeare)? How do these female characters go into a trance? What do they make on the male characters, Pelléas and Mesa? By this article, we will try to answer these questions.
Fichier principal
Vignette du fichier
Ophélisation mystique.pdf ( 456.07 Ko ) Télécharger
Origine : Fichiers produits par l'(les) auteur(s)
Loading...

Dates et versions

halshs-02845492, version 1 (07-06-2020)

Identifiants

  • HAL Id : halshs-02845492 , version 1

Citer

Marine Deregnoncourt. " L'ophélisation mystique " dans Pelléas et Mélisande de Maurice Maeterlinck et Partage de midi de Paul Claudel. Journal of Philology and Intercultural Communication / Revue de Philologie et de Communication Interculturelle, 2019, Limites, Seuils, Passages, II (2), pp.227-239. ⟨halshs-02845492⟩
92 Consultations
526 Téléchargements
Dernière date de mise à jour le 28/04/2024
comment ces indicateurs sont-ils produits

Partager

Gmail Facebook Twitter LinkedIn Plus