Le plurilinguisme au cœur de l’action - HAL Access content directly
Journal articles Recherches en Didactique des Langues et Cultures - Les Cahiers de l'Acedle Year : 2014

Le plurilinguisme au cœur de l’action

Abstract

Ethnolinguistic research led during the construction phases of the big mining projects in New Caledonia, allowed to bring to light the value of a non-standardized plurilingualism, anchored in languages with no economic value. This plurilingualism of the Relation and its didactics which is instrinsically connected to professional activity is the one of "langage go-betweens", administrative assistants of a department dedicated to international mobility of the workforce involved in these big construction projects. As part of the transformation processes of the workforce into a "wordforce", the linguistic capital of these "langage go-betweens" does not lead them to better professional recognition. However, this "didactics of action" questions languages acquisition and transmission practices.
La recherche en ethnographie linguistique menée sur le terrain d'étude des phases de construction des grands projets miniers en Nouvelle-Calédonie, a permis de mettre en lumière la valeur d'un plurilinguisme non normé, ancré dans des langues d'appartenance sans valeur marchande. Ce plurilinguisme de la Relation, dont la didactique est intrinsèquement liée à l'activité professionnelle, est celui des "passeurs de langues", agents administratifs d'un service dédié à la mobilité internationale des travailleurs de ces grands chantiers. Participant pleinement à la tertiarisation d'une main d'oeuvre dont le capital linguistique ne constitue pas un capital économique, cette "didactique de l'action" questionne les pratiques d'acquisition et de transmission des langues.
Main file
Thumbnail
04_Morel-lab_RDLC_v11n2.pdf ( 795.15 Ko ) Download
Origin : Publisher files allowed on an open archive
Loading...

Dates and versions

halshs-02554579, version 1 (26-04-2020)

Identifiers

Cite

Anne Annemorellab@gmail.Com Morel-Lab. Le plurilinguisme au cœur de l’action. Recherches en Didactique des Langues et Cultures - Les Cahiers de l'Acedle, 2014, 11 (2), ⟨10.4000/rdlc.1770⟩. ⟨halshs-02554579⟩
29 View
32 Download
Last update date on 6/2/24
How are these indicators produced

Altmetric

Share

Gmail Facebook Twitter LinkedIn More