Policies for a sustainable knowledge economy in the European Union
Les politiques visant à une économie durable de la connaissance dans l’Union européenne
Résumé
In the early 1990s, two major phenomena began to revolutionize the economy and daily life in all regions of the world, including Europe. The first is globalization, which generates in-creasingly interdependent national economies. The second is a technological revolution with the arrival of the Internet and new information and communication technologies. In this con-text, the political leaders of the European Union realize that the European economy must be thoroughly modernized. This ambition presupposes a common educational territory, a European research area and the durability of Europe as a space power, all of which must satisfy a concern for sustainability. Nevertheless, on each of these points, the geopolitical actor that is the EU, if it has assets, also has weaknesses
Au début des années 1990, deux phénomènes majeurs commencent à révolutionner l’économie et la vie quotidienne dans toutes les régions du monde, y compris l’Europe. Le premier est la globalisation, qui engendre des économies nationales de plus en plus interdépendantes. Le second est une révolution technologique avec l’arrivée de l’Internet et des nouvelles techniques de l’information et de la communication. Dans ce contexte, les responsables politiques de l’Union européenne se rendent compte qu’il faut moderniser en profondeur l’économie européenne. Cette ambition suppose un territoire éducatif commun, un espace européen de la recherche et la pérennité de l’Europe comme puissance spatiale, le tout devant satisfaire un souci de durabilité. Néanmoins, sur chacun de ces points, l’acteur géopolitique qu’est l’UE, s’il a des atouts, a aussi des faiblesses.
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