Facebook use and individual well-being: Like me to make me happier! - HAL Accéder directement au contenu
Article dans une revue Revue d'économie industrielle Année : 2017

Facebook use and individual well-being: Like me to make me happier!

Usage de Facebook et satisfaction : les Likes font-ils notre bonheur ?

Résumé

This article aims to study how Facebook use influences individual well-being. We conducted a survey on a representative sample of 2,000 French Facebook users. Our results showed that Facebook interferes with subjective well-being through its effects on friendships, self-esteem and social comparison. Hence, we found a positive relationship between receiving a large number of “Likes” and comments from Facebook friends and level of life satisfaction. In contrast, people that did not receive as many “Likes” as they hoped for tended to be more unsatisfied with their life. The latter result suggests that Facebook use can exacerbate frustration and envy. Our findings underline the ambivalence of Facebook use—which has both positive and negative psychological effects on well-being—and raise questions about the viability of Facebook if it cannot satisfy all of its users.‪
Cet article cherche à savoir comment l’usage de Facebook influence le bien-être de ses utilisateurs. à l’aide d’une enquête auprès d’un échantillon représentatif français. Nos résultats indiquent que Facebook affecte le bien-être individuel par le biais de son impact sur les liens d’amitié et l’estime de soi. Ainsi, nous observons une relation positive entre le fait de recevoir un grand nombre de likes et de commentaires de la part de ses amis et son bien-être. A l’inverse, les individus recevant trop peu de Likes ont tendance à être les plus insatisfaits de leur vie. Nos résultats soulignent l’ambivalence de l’usage des réseaux sociaux sur le bien-être, et donc les risques pour la perennité d’un réseau social comme Facebook, dès lors qu’il ne parvient pas à satisfaire tous ses utilisateurs.‪
Loading...

Dates et versions

halshs-01806504, version 1 (03-06-2018)

Identifiants

Citer

Alexandre Mayol, Thierry Pénard. Facebook use and individual well-being: Like me to make me happier!. Revue d'économie industrielle , 2017, 158 (2), pp.101-127. ⟨10.4000/rei.6570⟩. ⟨halshs-01806504⟩
169 Consultations
0 Téléchargements
Dernière date de mise à jour le 21/04/2024
comment ces indicateurs sont-ils produits

Altmetric

Partager

Gmail Facebook Twitter LinkedIn Plus