We investigate the effect of both research and consulting on teaching quality in higher education, at the individual level. We propose a theoretical model in which academics allocate effort between the three activities, over a two period time horizon, under the assumption of positive spillovers from research to both consulting opportunities and teaching, and of life-cycle effects on incentives. Propositions from the model are tested against data from a mid-sized Italian engineering faculty. We find that teaching quality is negatively related to consulting and positively related to research experience. However, both relationships are not linear, due to the importance of several mediating factors, such as seniority and the role of scientific publications as a signal for attracting consulting opportunities.
On étude l'effet des activités de recherche ainsi que de conseil sur la qualité de l'enseignement universitaire au niveau individuel. Nous proposons un modèle théorique dans lequel les universitaires consacrent du temps limité entre les trois activités, sur un horizon de deux périodes, dans l'hypothèse de retombées positives de la recherche sur la demande individuelle de conseil et sur la qualité de l'enseignement, en tenant compte des effets du cycle de vie sur les incitations. Les propositions du modèle sont testées en utilisant les données l'évaluation des enseignants d'une école italienne d'ingénierie de taille moyenne. Nous constatons que l'expérience de recherche améliore la qualité de l'enseignement, mais seulement si elle ne se traduit pas par la croissance des occasions de conseil. Dans ce cas, l'expérience de recherche a un effet dissuasif trop forte à investir du temps dans l'enseignement, et en détériore la qualité.
The economics of research, consulting, and teaching quality: theory and evidence from a technical university
Résumé
en
We investigate the effect of both research and consulting on teaching quality in higher education, at the individual level. We propose a theoretical model in which academics allocate effort between the three activities, over a two period time horizon, under the assumption of positive spillovers from research to both consulting opportunities and teaching, and of life-cycle effects on incentives. Propositions from the model are tested against data from a mid-sized Italian engineering faculty. We find that teaching quality is negatively related to consulting and positively related to research experience. However, both relationships are not linear, due to the importance of several mediating factors, such as seniority and the role of scientific publications as a signal for attracting consulting opportunities.
fr
On étude l'effet des activités de recherche ainsi que de conseil sur la qualité de l'enseignement universitaire au niveau individuel. Nous proposons un modèle théorique dans lequel les universitaires consacrent du temps limité entre les trois activités, sur un horizon de deux périodes, dans l'hypothèse de retombées positives de la recherche sur la demande individuelle de conseil et sur la qualité de l'enseignement, en tenant compte des effets du cycle de vie sur les incitations. Les propositions du modèle sont testées en utilisant les données l'évaluation des enseignants d'une école italienne d'ingénierie de taille moyenne. Nous constatons que l'expérience de recherche améliore la qualité de l'enseignement, mais seulement si elle ne se traduit pas par la croissance des occasions de conseil. Dans ce cas, l'expérience de recherche a un effet dissuasif trop forte à investir du temps dans l'enseignement, et en détériore la qualité.
Auteur(s)
Stefano Bianchini1
, Francesco Lissoni2, 3
, Michele Pezzoni4
, Lorenzo Zirulia5, 3
1
BETA -
Bureau d'Économie Théorique et Appliquée
( 93745 )
- Université de Lorraine, UFR Droit Sciences Economiques et Gestion, 13 place Carnot CO 70026, 54035 Nancy Cedex
Université de Strasbourg, Faculté des Sciences Economiques et de Gestion, 61 avenue de la Forêt Noire 67085 Strasbourg Cedex
- France
Institut National de la Recherche Agronomique UMR1443 ( 92114 )
;
Université de Strasbourg ( 199013 )
;
Université de Lorraine ( 413289 )
;
Centre National de la Recherche Scientifique UMR7522 ( 441569 )
2
GREThA -
Groupe de Recherche en Economie Théorique et Appliquée
( 27589 )
- Avenue Léon Duguit 33608 PESSAC
- France
Université de Bordeaux ( 259761 )
;
Centre National de la Recherche Scientifique UMR5113 ( 441569 )
3
CRIOS -
Center for Research on Innovation, Organization and Strategy (University of Bocconi)
( 453637 )
- Italie
4
GREDEG -
Groupe de Recherche en Droit, Economie et Gestion
( 185786 )
- GREDEG - Bâtiment 2 - Campus Azur du CNRS - 250 rue Albert Einstein - CS 10269 - F
06905 SOPHIA ANTIPOLIS Cedex
- France
I - Health, Education, and Welfare/I.I2 - Education and Research Institutions/I.I2.I21 - Analysis of Education
I - Health, Education, and Welfare/I.I2 - Education and Research Institutions/I.I2.I23 - Higher Education • Research Institutions
L - Industrial Organization/L.L8 - Industry Studies: Services/L.L8.L84 - Personal, Professional, and Business Services
O - Economic Development, Innovation, Technological Change, and Growth/O.O3 - Innovation • Research and Development • Technological Change • Intellectual Property Rights/O.O3.O30 - General
Mots-clés
en
Higher education, Teaching, Academic consulting, Research, Economics of science
Stefano Bianchini, Francesco Lissoni, Michele Pezzoni, Lorenzo Zirulia. The economics of research, consulting, and teaching quality: theory and evidence from a technical university. Economics of Innovation and New Technology, 2016, 25 (7), pp.668-691. ⟨10.1080/10438599.2015.1114340⟩. ⟨halshs-01238015⟩