La participation des parents à l'école : Un impact durable sur la parentalité et la santé de leurs enfants. - HAL Accéder directement au contenu
Communication dans un congrès Année : 2005

La participation des parents à l'école : Un impact durable sur la parentalité et la santé de leurs enfants.

Résumé

To face the problems o the children, it is important to work on the relations between the parents and the teachers. The participation of the parents in the design of the program of intervention is a determining element to increase the impact of the messages on the children, to ensure coherence with the family environment, to ensure the respect of the common values and to include/understand the life context of the children. To act on the topic of the "parentality" and the school remains complex, in particular in the precarized environments. This one appeared in the action, where the gap between the respective points of view, the depth of the misunderstandings and the over-sensitiveness of each part creates strong resistances against the meeting. The brakes come from the social difficulties and the fold of the precarized families which feel badgered and judged, as well as lack of preparation of the school personnel. In addition to the school failure that it causes, the blocking of the dialogue between the parents and the school is a direct creator of the social exclusion of the children who reproduce the difficulties of their parents. A global solution implying the professionals of various sectors is necessary because the professors are poorly armed to face the social difficulties. The situation does not seem to be able to improve without a real communication between the various actors concerned with knowing the family (child-parents) and the educational team, the speakers and the inhabitants of the district. Moreover the valorization of the parents as actors in the school and the district makes it possible to create spaces of user-friendliness favorable to interpersonal relations with the teachers.
La problématique traitée dans le projet s'appuie sur un double constat réalisé par l'équipe éducative d'une école en discrimination positive à Ougrée : 1. les enfants de l'école fondamentale Saint Martin d'Ougrée rencontrent des problèmes récurrents en matière d'hygiène, d'alimentation, de violence et de communication. Outre l'échec scolaire qu'il provoque, le blocage du dialogue entre les familles et l'école génère l'exclusion sociale des enfants. La prise en charge de cette situation exige de nombreuses compétences que les enseignants ne possèdent pas nécessairement. En outre, l'approche sectorielle des services parascolaires montre ici sa limite. 2. les observations réalisées par l'asbl Optim@ soulignent le contexte socio-économique grandement précaire de l'école et du quartier. Ces données complétées par l'enquête réalisée par " Seraing, Ville Santé " précisent les caractéristiques conjoncturelles des écoles fondamentales serésiennes : la situation de l'enfant dépend à la fois de la situation familiale et de l'environnement territorial (type de quartier). Il s'agit d'une double logique d'intégration familiale et environnementale.
Fichier principal
Vignette du fichier
REIT-2005-Liege-Sciuto-diapo.pdf ( 566.83 Ko ) Télécharger
REIT-2005-Liege-Sciuto.pdf ( 132.02 Ko ) Télécharger
Origine : Fichiers produits par l'(les) auteur(s)
Origine : Fichiers produits par l'(les) auteur(s)
Loading...

Dates et versions

halshs-01020560, version 1 (08-07-2014)

Identifiants

  • HAL Id : halshs-01020560 , version 1

Citer

Graziella Sciuto. La participation des parents à l'école : Un impact durable sur la parentalité et la santé de leurs enfants.. 3th International Conference of Territorial Intelligence "Territory, wellbeing and social inclusion" REIT, October 19th-21th 2005, Liège, Oct 2005, Liège, Belgique. ⟨halshs-01020560⟩
190 Consultations
149 Téléchargements
Dernière date de mise à jour le 05/05/2024
comment ces indicateurs sont-ils produits

Partager

Gmail Facebook Twitter LinkedIn Plus