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Chapitre d'ouvrage Année : 2011

Jewish-day schools in France: mapping their Jewish identity proposals

Martine Cohen
  • Fonction : Auteur
  • PersonId : 835104

Résumé

After having described the private schooling system in France and situated the Jewish day-schools within it, an analysis of their various identity proposals is drawn. The typology continuum runs from the "ultra-orthodox" pole to the "cultural judaism" one, through the "modern orthodoxy" central position. Criteria of their differentiation are then proposed, whose main factors are: gender, relationship towards historicity and modernity.
Les écoles juives sont d'abord situées dans le cadre général du secteur scolaire privé en France, depuis la Loi Debré (1959). Leurs offres identitaires sont ensuite analysées et situées sur un continuum typologique: depuis le pôle "ultra-orthodoxe" jusqu'au pôle du "judaïsme culturel", en passant par "l'orthodoxie moderne". Les critères de leur différenciations sont ensuite discutés, dont les principaux facteurs sont : le genre, le rapport à l'historicité et à la modernité.

Domaines

Sociologie
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Dates et versions

halshs-00705087, version 1 (06-06-2012)

Identifiants

  • HAL Id : halshs-00705087 , version 1

Citer

Martine Cohen. Jewish-day schools in France: mapping their Jewish identity proposals. Myriam Hunter-Henin. Law, Religious Freedoms and Education in Europe, Ashgate, pp.55-67, 2011. ⟨halshs-00705087⟩
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Dernière date de mise à jour le 28/04/2024
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