Format du dépôt |
Notice |
Type de dépôt |
Article dans une revue |
Résumé |
en
Mobility problems have highlighted the social, economic and environmental requirements to which we must face on a daily basis. This problem is particularly acute in urban areas -in the sense of geographical and functional-, hence we got off on the analysis of interactions between urban lifestyle and daily mobility features. Only by combining the environmental and social dimension can reach the sustainable city. Our empirical study focuses on three specific cases, through which we will study the mass transport model used and the characteristics of urban expansion, to determine if the polycentric practices help or hinder the social mix.
es
Los problemas de movilidad han puesto de relieve las dificultades sociales, económicas y medioambientales a las que hemos de enfrentarnos de manera cotidiana. Esta problemática es más aguda en las áreas urbanas -en sentido del reparto geográfico y funcional-, de ahí que nos hayamos detenido en el análisis de las interacciones entre la forma de vida urbana y las características de movilidad diaria. Sólo conjugando la dimensión medioambiental y la social se puede llegar a la ciudad sostenible. Nuestro estudio empírico se fija en tres casos concretos, a través de los que vamos a estudiar el modelo de transporte colectivo utilizado, así como las características de expansión urbana, para determinar si las prácticas policéntricas favorecen o perjudican la mezcla social.
|
Titre |
es
Formas urbanas, movilidad y segregacion
|
Auteur(s)
|
Dominique Mignot
1, 2
, Anne Aguilera
3
, Danièle Bloy
2
, David Caubel
4
, Jean-Loup Madre
5
1
INRETS -
Institut National de Recherche sur les Transports et leur Sécurité
( 300008 )
- 25, Avenue François Mitterrand - Case 24 F-69675 BRON CEDEX
- France
2
LET -
Laboratoire d'économie des transports
( 738 )
- ISH - 14, avenue Berthelot - 69363 Lyon cedex 07
- France
-
Université Lumière - Lyon 2 ( 33804 )
;
-
École Nationale des Travaux Publics de l'État ( 300365 )
;
-
Centre National de la Recherche Scientifique UMR5593 ( 441569 )
3
LVMT -
Laboratoire Ville, Mobilité, Transport
( 222115 )
- 6 et 8 avenue Blaise Pascal - Cité Descartes, Champs sur Marne - F-77447 Marne la Vallée Cedex 2
- France
-
Institut Français des Sciences et Technologies des Transports, de l'Aménagement et des Réseaux UMRT9403 ( 222110 )
;
-
Université Paris-Est Marne-la-Vallée ( 301243 )
;
-
École des Ponts ParisTech ( 301545 )
4
CERTU -
Centre d'études sur les réseaux, les transports, l'urbanisme et les constructions publiques
( 520637 )
- 2 rue Antoine Charial - CS 33927 - 69426 LYON Cedex 03
- France
-
Avant création Cerema ( 520592 )
5
INRETS/DEST -
Département Economie et Sociologie des Transports
( 13809 )
- 2 rue de la Butte Verte, Le Descartes 2, F-93166 Noisy le Grand Cedex
- France
-
Institut National de Recherche sur les Transports et leur Sécurité ( 300008 )
|
Comité de lecture |
Oui
|
Vulgarisation |
Non
|
Langue du document |
Espagnol
|
Nom de la revue |
|
Audience |
Internationale
|
Date de publication |
2010
|
Numéro |
12
|
Page/Identifiant |
73-104
|
Domaine(s) |
-
Sciences de l'Homme et Société/Economies et finances
|
Mots-clés (JEL) |
-
R - Urban, Rural, Regional, Real Estate, and Transportation Economics/R.R1 - General Regional Economics/R.R1.R11 - Regional Economic Activity: Growth, Development, Environmental Issues, and Changes
-
R - Urban, Rural, Regional, Real Estate, and Transportation Economics/R.R4 - Transportation Economics/R.R4.R41 - Transportation: Demand, Supply, and Congestion • Travel Time • Safety and Accidents • Transportation Noise
-
R - Urban, Rural, Regional, Real Estate, and Transportation Economics/R.R4 - Transportation Economics/R.R4.R42 - Government and Private Investment Analysis • Road Maintenance • Transportation Planning
-
R - Urban, Rural, Regional, Real Estate, and Transportation Economics/R.R4 - Transportation Economics/R.R4.R48 - Government Pricing and Policy
|
Mots-clés |
es
movilidad urbana, medioambiente, modelos policéntricos, ciudad sotenible
fr
urban mobility, environment, polycentric models, sustainable city
|