When practice belies 'theory' : form, function and frequency of if-conditionals in specialised discourse
Résumé
The aim of the present study is to examine possible discrepancies between the presentation of a core syntactic construction, the if-conditional, in the theoretical literature and in teaching resources and the way this construction is used in the specialised research discourse of medicine. We focus on three types of differences: differences in the frequency with which the construction is used, differences in the functions it fulfils, and differences in formal features (verb sequences and clause positioning). Two genres are examined: research articles and conference presentations produced by two groups of researchers, native English speakers and non-native (French) authors and speakers. Our analysis reveals some marked divergences between specialised discourse use and what is traditionally presented as the norm. Moreover, the differences observed between the two speaker groups lead us to argue that a more genre-sensitive and discourse-based approach to syntax is necessary, in order to raise learners' awareness of the linguistic and discursive specificities of their discipline and its associated genres.
Notre objectif dans cette étude est d'examiner les disparités éventuelles entre la présentation des constructions conditionnelles avec if dans la littérature théorique et dans les outils pédagogiques, et l'utilisation de cette structure dans un discours spécialisé, celui de la recherche médicale. Trois types de disparités seront examinés : dans la fréquence d'utilisation de la construction, dans les fonctions remplies, et dans les formes employées (formes verbales et ordre des propositions). Deux genres sont traités : les articles de recherche et les communications de congrès réalisés par deux groupes de chercheurs anglophones et non anglophones (français en l'occurrence). Notre analyse met en évidence un certain nombre de divergences très nettes entre la réalité de l'emploi d'un discours spécialisé et ce qui est présenté traditionnellement comme la norme. De plus, les différences constatées entre les deux groupes de chercheurs nous conduisent à défendre un enseignement de la syntaxe plus axé sur le genre et le discours, afin de sensibiliser les apprenants aux spécificités linguistiques et discursives de leur discipline et de ses genres associés.
Origine :
Fichiers produits par l'(les) auteur(s)
Loading...