Politiques de décentralisation en éducation : diversité internationale, légitimations théoriques et justifications empiriques
Résumé
Over the past two decades, decentralization of governments has become common throughout the world. The education sector is no exception. Countries with diverse economic, spatial, demographic and educational features have implemented significant decentralization reforms. The traditional typology of educational functions, characterized by contrasts between central states federal states has grown enriched with families of newly decentralized educational systems. However, despite the polical popularity of decentralization reforms, neither economic and political theories nor empirical evaluations give consistent grounds for this worldwide trend. Despite an impressive amount of literature, mainly descriptive in nature, theoretical and empirical debate on whether decentralization leads to improved student achievements still lies unresolved.
Depuis deux décennies, les réformes de décentralisation de l'éducation se sont multipliées sur tous les continents. De nombreux pays, aux caractéristiques économiques, démographiques ou éducatives très diverses, ont mis en oeuvre ces politiques éducatives multiformes. Multiples par nature, elles ont fait exploser l'opposition schématique entre Etats centralisés et Etats fédéraux : la typologie de la répartition des compétences en éducation s'est enrichie de nouvelles familles. Pourtant, l'engouement pour la gouvernance locale ne s'appuie pas sur un corpus théorique solide, pas plus qu'il ne trouve sa légitimité dans la recherche empirique. Le débat sur les conséquences scolaires de la décentralisation de l'éducation n'est, à ce jour, par clos.
Origine :
Fichiers éditeurs autorisés sur une archive ouverte
Loading...