Simulation dynamique d'une desserte de transport flexible par Systèmes Multi-Agent - HAL Access content directly
Conference papers Year : 2011

Simulation dynamique d'une desserte de transport flexible par Systèmes Multi-Agent

Abstract

Cet article présente un exemple de transport flexible théorique, modélisé et simulé, avec le Système Multi-Agent (SMA) Netlogo. Les SMA permettent, d'une part, de suivre statistiquement et très précisément l'évolution d'un système ; d'autre part, d'observer intuitivement l'évolution "spatio-temporelle" des formes engendrées. En suivant le protocole ODD (Overview, Design concepts, and Details), nous expliquons les principes de fonctionnement du modèle simulé, ainsi que les résultats obtenus en terme de structuration de flux et d'optimisation des dessertes. Les enjeux du paradigme multi-agent pour la recherche en service de transport y sont discutés ; et un ensemble de perspectives, qui seront abordées tout au long de ma thèse, y est présenté. ABSTRACT. This paper presents an example of theoretical flexible transport simulated with Netlogo Agent Based Models (ABM) tool. ABMs allow to follow statistically and precisely the system advancement and we can observe intuitively spatio-temporal development of forms.Using the ODD (Overview, Design concepts, and Details) protocol we explain the model operation, and results obtained relating to flows structuring and service optimization. Multi-agent paradigm's issues in transport research are discussed and we present some perspectives that will be treated during the doctoral thesis.

Domains

Geography
Loading...
No file

Dates and versions

hal-01061234, version 1 (05-09-2014)

Identifiers

  • HAL Id : hal-01061234 , version 1

Cite

Adrien Lammoglia. Simulation dynamique d'une desserte de transport flexible par Systèmes Multi-Agent. SAGEO11, Jul 2011, Paris, France. pp.16. ⟨hal-01061234⟩
99 View
0 Download
Last update date on 6/2/24
How are these indicators produced

Share

Gmail Facebook Twitter LinkedIn More