The Impact of ICT on Student Performance in Higher Education: Direct Effects, Indirect Effects and Organisational Change - HAL Accéder directement au contenu
Article dans une revue RUSC: Universities and Knowledge Society Journal Année : 2008

The Impact of ICT on Student Performance in Higher Education: Direct Effects, Indirect Effects and Organisational Change

Résumé

The purpose of the present paper is to examine the relationship between the use of information and communication technologies (ICT) and student performance in higher education. So far, economic research has failed to provide a clear consensus on the effect of ICT investments on student's achievement. Our paper aims to summarise the main findings of the literature and to give two complementary explanations. The first explanation focuses on the indirect effects of ICT on standard explanatory factors. Since a student's performance is mainly explained by a student's characteristics, educational environment and teachers' characteristics, ICT may have an impact on these determinants and consequently the outcome of education. The differences observed in students' performance are thus more related to the differentiated impact of ICT on standard explanatory factors. The second hypothesis advocates that ICT uses need a change in the organisation of higher education. While ICT equipment and use rates are growing very fast in the European Union, the adoption of complementary organisational designs is very slow and differs from one institution to another. This may explain the observed differences in students' achievement.
L'objectif de cet article est d'examiner la relation entre l'utilisation des Technologies de l'Information et de la Communication (TIC) et la performance académique des étudiants. Dans ce contexte, la recherche économique n'a pas fourni un consensus clair sur l'effet des investissements en TIC sur les résultats de l'étudiant. Notre article vise à résumer les principales conclusions de la littérature et de donner deux explications complémentaires. La première se concentre sur les effets indirects des TIC sur les facteurs explicatifs standards. Dans ce cas, la performance des étudiants est principalement expliquée par leurs caractéristiques propres, l'environnement éducatif et les caractéristiques des enseignants, les TIC peuvent influencer ces déterminants et par conséquent le résultat de l'éducation. Les différences observées dans les performances des étudiants sont donc plus liées à l'impact différencié des TIC sur les facteurs explicatifs standards. Les défenseurs de la seconde thèse que les TIC avancent le besoin d'un changement dans l'organisation de l'enseignement supérieur. Bien que le taux d'utilisation et de diffusion des équipements en TIC soient en croissance très rapide dans l'Union européenne, l'adoption de conceptions organisationnelles complémentaires est très lente et diffère d'un établissement à l'autre. Cela peut expliquer les différences observées en termes de performances des élèves.
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halshs-00936560, version 1 (27-01-2014)

Identifiants

  • HAL Id : halshs-00936560 , version 1

Citer

Adel Ben Youssef, Mounir Dahmani. The Impact of ICT on Student Performance in Higher Education: Direct Effects, Indirect Effects and Organisational Change. RUSC: Universities and Knowledge Society Journal, 2008, 5 (1), pp.45-56. ⟨halshs-00936560⟩
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Dernière date de mise à jour le 20/04/2024
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