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Pré-publication, Document de travail Année : 2011

Does soft information matter for financial analysts' forecasts? A gravity model approach

Résumé

We study whether the financial analysts' concern to maintain good relationships with firms' managers in order to preserve their access to 'soft' qualitative information entice them to issue pessimistic or optimistic forecasts. We use a gravity model approach to firmsanalysts relationships and propose a measure of soft information. Our database contains the one-year ahead EPS forecasts issued by 4 648 analysts about 241 French firms (1997-2007). We find that a low (high) pair-effect is associated with a low (high) forecast error. This suggests that pessimism and optimism result from analysts' concern to preserve access to soft information released by managers.
Cet article évalue dans quelle mesure le souci des analystes financiers de maintenir de bonnes relations avec les entreprises, afin de conserver un accès à de l'information financière privée, les conduit à émettre des prévisions optimistes ou pessimistes. On utilise une approche en terme de modèles de gravité des relations entreprises-analystes par une régression en panel. Les données portent sur les prévisions à un an des bénéfices par actions par 4648 analystes sur 241 entreprises françaises (1997-2007). On trouve que plus l'effet-couple est faible (fort), plus l'erreur de prévision est faible (forte). Ceci accrédité l'idée selon laquelle le pessimisme ou l'optimisme des prévisions découle du souci de conserver un accès à l'information privée révélée par les dirigeants d'entreprise.
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Dates et versions

halshs-00829908, version 1 (04-06-2013)

Identifiants

  • HAL Id : halshs-00829908 , version 1

Citer

Régis Breton, Sébastien Galanti, Christophe Hurlin, Anne-Gaël Vaubourg. Does soft information matter for financial analysts' forecasts? A gravity model approach. 2011. ⟨halshs-00829908⟩
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Dernière date de mise à jour le 06/04/2024
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