Ambiances balzaciennes - La poétique des effets sonores dans La Comédie humaine d'Honoré de Balzac - HAL Accéder directement au contenu
Communication dans un congrès Année : 2012

Ambiances balzaciennes - La poétique des effets sonores dans La Comédie humaine d'Honoré de Balzac

Résumé

In Balzac's Human Comedy, not a man, not a place, not a landscape comes into being, into prose, without its own particular soundtrack. From the noises of everyday objects to the bustling Parisian streets, from the screams of the swine to the sigh of the dying, Balzac's fictional society is everything but silent. Using the lexicon developed by Jean-François Augoyard and his team in their 1995 Répertoire des effets sonores, we propose an analysis of two especially rich acoustic scenes, one taken from Le Père Goriot, the second from a lesser known short story: Z. Marcas. Unfolding the intricate network of sound effects that binds fictional characters with surroundings, allows us to see that ambiances, as the matrix where men and places recreate each other, are the very fabric of the balzacian novel.
Fichier principal
Vignette du fichier
ambiances2012_richer.pdf ( 150.24 Ko ) Télécharger
Origine : Accord explicite pour ce dépôt
Loading...

Dates et versions

halshs-00745536, version 1 (25-10-2012)

Identifiants

  • HAL Id : halshs-00745536 , version 1

Citer

Jean-François Richer. Ambiances balzaciennes - La poétique des effets sonores dans La Comédie humaine d'Honoré de Balzac. Ambiances in action / Ambiances en acte(s) - International Congress on Ambiances, Montreal 2012, Sep 2012, Montreal, Canada. pp.57-62. ⟨halshs-00745536⟩
188 Consultations
2602 Téléchargements
Dernière date de mise à jour le 20/04/2024
comment ces indicateurs sont-ils produits

Partager

Gmail Facebook Twitter LinkedIn Plus