The poetics of Nirmal Verma and his stylistics
Résumé
The famous novelist Nirmal Verma has recently been consecrated as the major literary figure in contemporary India, particularly for a famous collection of essays contrasting India and Europe, whereas he had long been deemed interesting only for his very specific literary style but, as for plots and contents a plagiary of Western techniques and world-view. The paper starts with an exploration of the author's music like style, by explaining the contents and formal devices of a short, meta-stylistic sample, then develop its main formal devices, all aiming at creating indeterminacy and indefiniteness, by analyzing some crucial extracts of the novels; the results of these analyses are finally related to the “philosophical' background displayed in Nirmal's essays, by himself in an explicit way, or in a more covert way by a critical reading involving gender theories and theories of culture.
Le célèbre romancier Nirmal Verma a récemment acquis le statut de maître à penser et figure littéraire emblématique de l'Inde contemporaine, en particulier à la suite d'un recueil d'essais où s'opposent les visions du monde de l'Inde et l'Europe, alors qu'il est longtemps resté considéré comme un styliste très original mais plagiaire des techniques narratives et de la vision du monde occidentales. L'article commence par une explicitation de cette ‘petite' musique qu'est le style de l'auteur à propos d'un fragment méta-narratif , avant d'analyser les principales techniques stylistiques des romans, visant toutes à créer l'indétermination et l'indéfinitude, à partir de certains extraits particulièrement pertinents ; les résultats de cette analyse sont ensuite liés au contexte ‘philosophique' et culturel que développent les essais et à celui qu'on peut y lire en filigrane, notamment à l'aide des théories du genre
Origine :
Fichiers produits par l'(les) auteur(s)
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