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Autre publication scientifique Année : 2010

National Politics and International Agreements

Résumé

International agreements about transnational issues are difficult to reach, as the examples of the Copenhagen summit or the never-ending discussions of the future of the European Union make clear. In this paper, we relate this difficulty to the political process and the conflicts of interest attached to an agreement, both within and between national electorates, related to national income distributions. We set up a political economy model of a two-country world economy, where an international agreement on the financing of an international public good has to be negociated by two elected national delegates. We prove that any international agreement involves higher taxes in both countries than in the case of no-agreement. If reachable, an IA may generate losers in either country. If the political process involves a constraint on tax rates, an agreement may or may not be reached. Finally, when an agreement is reached, it may exhibit strategic delegation when the median voters are the Condorcet winners in both countries : this delegation is the outcome of the struggle by electorates to transfer the tax burden to the other country's taxpayers. In brief, the fate of an international agreements depends on national politics and distributive issues in the involved countries.
Les accords internationaux sont difficiles à atteindre. Dans cet article, nous expliquons cette difficulté par les processus politiques nationaux et les conflits d'intérêt au sein de chaque nation. Nous construisons un modèle d'économie politique représentant une économie à deux pays où un accord sur le financement d'un bien collectif transnational doit être négocié entre les représentants des deux pays. Nous montrons que tout accord international implique des impôts plus élevés dans les deux pays que dans le cas d'une absence d'accord. Si un accord existe, il peut se trouver des perdants à l'accord dans chacun des pays. Si le processus de négociation suppose une contrainte sur les taux d'imposition, un accord peut ne pas être obtenu. Finalement, quand un accord est obtenu, il peut impliquer une délégation stratégique quand les électeurs médians dans les deux pays sont les vainqueurs de Condorcet : cette délégation est la résultante du conflit entre les électorats pour transférer le fardeau fiscal sur les contribuables de l'autre pays. Ainsi, le destin d'un accord international dépend des jeux politiques nationaux et des questions de redistribution dans les pays qu'il concerne.
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Dates et versions

halshs-00497463, version 1 (05-07-2010)

Identifiants

  • HAL Id : halshs-00497463 , version 1

Citer

Hubert Kempf, Stéphane Rossignol. National Politics and International Agreements. 2010. ⟨halshs-00497463⟩
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Dernière date de mise à jour le 20/04/2024
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