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Autre publication scientifique Année : 2010

What contexts are favorable for the adoption of the contract teacher policy ?

Résumé

Education systems in Francophone African countries are undergoing major reforms, consequence of the international commitment to achieve Universal Primary Education (UPE) by 2015. Teachers' recruitment is among the most important reforms for at least two reasons: first, various researches presented it as necessary otherwise UPE will not be achieved; second, the alternative policy proposed is unpopular as new teachers are recruited with lower qualification, receive lower salaries and have a less secure job position. Yet, some governments have succeeded in changing their teacher recruitment scheme and others have not. Conditions allowing a government to make the reform are still uninvestigated. This paper fills the gap by examining the origin of this new policy and the existence of a favorable context allowing the reform. Using a model of innovation and diffusion it identifies the severity of the teacher shortage, the strength of teachers unions, the existence of considerable number of non civil servant teachers and the dependence on external aid as conditions that can trigger the adoption of the reform. Applying crisp-set Qualitative Comparative Analysis on a sample of Francophone African countries, it is established that there is not a unique context leading to the reform, but contract teacher policy was adopted under distinct contexts. The results highlight areas for future investigations in the understanding of policy making in sub-Saharan Africa.
Depuis l'engagement des pays à atteindre la Scolarisation Primaire Universelle (SPU), les systèmes éducatifs des pays africains subissent de nombreuses réformes. Le recrutement des enseignants est une contrainte forte de ces réformes pour au moins deux raisons ; premièrement, des recherches ont montré qu'il est nécessaire de recourir à des politiques alternatives de recrutement sinon l'objectif de SPU ne sera pas atteint ; deuxièmement, la réforme proposée est controversée car elle suggère le recrutement des enseignants moins qualifiés, moins payés et avec des contrats de travail moins attractifs que celui des enseignants fonctionnaires. Cependant, certains gouvernements ont réussi à adopter la réforme et d'autres non. Les conditions qui rendent la réforme possible demeurent en l'état de la littérature non examinées. Cette étude aborde cette question en analysant s'il existe un contexte facilitant l'adoption de la réforme. Elle utilise le modèle d'innovation et de diffusion pour identifier la sévérité du manque d'enseignant, l'influence des syndicats d'enseignants, l'existence d'un nombre important d'enseignants non fonctionnaires et la dépendance vis-à-vis de l'aide internationale comme conditions pouvant provoquer la réforme. Appliquant la technique analyse quali-quantitative comparée sur un échantillon de pays Francophones, cette recherche établi qu'il n'existe pas un contexte unique menant à la réforme, mais qu'en réalité, les gouvernements ont réformé les voies de recrutement des enseignants sous des contextes divers. Les résultats identifient également de nouveaux axes de recherche en vue d'une meilleure compréhension des processus d'élaboration des politiques publiques dans les pays d'Afrique sub-saharienne

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halshs-00488908, version 1 (03-06-2010)

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  • HAL Id : halshs-00488908 , version 1

Citer

Alain Patrick Nkengne Nkengne. What contexts are favorable for the adoption of the contract teacher policy ?: The case of the Francophone African countries. 2010, 40 p. ⟨halshs-00488908⟩
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Dernière date de mise à jour le 20/04/2024
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