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Chapitre d'ouvrage Année : 2007

Introduction

Elissa Helms
  • Fonction : Auteur
Ger Duijzings
  • Fonction : Auteur

Résumé

This introduction shows how the focus on the Dayton Peace Agreement and its (non-)implementation distorts the perception of Bosnian post-war social and political realities. It offers instead an approach "from below", putting the emphasis on the emergence of war-related social identities and conflicts, the clash of various collective or individual memories, and the complex interaction between local and international actors. It underlines also the pervasiveness of moral claims and categories in a post-war context, and their importance in the re-establishment of a shared political community.
Cette introduction montre comment la polarisation sur les accords de Dayton et leur (non-)application influence la perception des réalités sociales et politiques de la Bosnie d'après-guerre. Elle propose à la place une approche "par en bas", mettant l'accent sur l'émergence d'identités sociales et de conflits sociaux produits par la guerre, la confrontation de multiples mémoires collectives ou individuelles, et les interactions complexes existant entre acteurs locaux et internationaux. Elle souligne aussi l'omniprésence de demandes et de catégories morales dans un contexte d'après-guerre, et leur importance pour la restauration d'une communauté politique partagée.
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Dates et versions

halshs-00256279, version 1 (15-02-2008)

Identifiants

  • HAL Id : halshs-00256279 , version 1

Citer

Xavier Bougarel, Elissa Helms, Ger Duijzings. Introduction. Xavier Bougarel/Elissa Helms/Ger Duijzings (eds.), The New Bosnian Mosaic. Identities, Memories and Moral Claims in a Post-War Society., Ashgate, pp.1-35, 2007. ⟨halshs-00256279⟩
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Dernière date de mise à jour le 28/04/2024
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