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Article dans une revue Histoire de l’éducation Année : 2007

ÉDUCATION GÉOGRAPHIQUE ET RÉVOLUTION NATIONALE

Résumé

Beetween 1940 and 1945, French school geography underwent remarkable upheavals. These were partially rooted in pre-war didactic reflexions and partially the result of political circumtances. As earlu as 1940, the Vichy regime mobilized the teaching og geography to serve its ideology: the school geography curriculum was revised in order to spread the ideas of the "National Revolution" and the number of hours taught increased. It was under these circumstances that Emmanuel de Martonne obtained the creation of an "agrégation" of geography distinct from the "agrégation" of history; the first session was organised at the Liberation. While the Vichy curriculum was them rapidly repealed after 1945 geography retained the official number of hours equal to those of history. The teaching of this subject appeared to come throught these dramatic years stronger than before.
Entre 1940 et 1945, la géographie scolaire française connaît des bouleversements remarquables. Ils sont pour partie issus des réflexions pédagogiques d'avant-guerre et pour partie le fruit des circonstances politiques. Dès 1940, le régime de Vichy mobilise l'enseignement de la géographie au service de son idéologie : les programmes scolaires de géographie sont revus pour diffuser les idées de la « Révolution nationale » et les horaires d'enseignement sont augmentés. C'est dans ce contexte qu'Emmanuel de Martonne obtient la création d'une agrégation de géographie, distincte de l'agrégation d'histoire ; le premier concours a lieu à la Libération. Si les programmes scolaires de Vichy sont ensuite rapidement abrogés, l'enseignement de la géographie conserve après 1945 un horaire officiel égal à celui de l'histoire. L'enseignement apparaît renforcé au sortir de ces années dramatiques.

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  • HAL Id : halshs-00218331 , version 1

Citer

Jean-Pierre Chevalier. ÉDUCATION GÉOGRAPHIQUE ET RÉVOLUTION NATIONALE : La géographie scolaire au temps de Vichy. Histoire de l’éducation , 2007, 113, pp.69-101. ⟨halshs-00218331⟩
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Dernière date de mise à jour le 20/04/2024
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