, Présence d'un schème trompeur dans un atelier d'aéronautique : manifestations et remédiation -Marie Hoarau -2016

R. Amalberti, La maîtrise des situations dynamiques. Psychologie française, vol.46, pp.107-118, 2001.

S. Attia, E. Gratia, A. De-herde, and J. L. Hensen, Simulation-based decision support tool for early stages of zero-energy building design, Energy and buildings, vol.49, pp.2-15, 2012.

J. E. Bahner, A. Hüper, and D. Manzey, Misuse of automated decision aids: Complacency, automation bias and the impact of training experience, International Journal of Human-Computer Studies, vol.66, issue.9, pp.688-699, 2008.

,

N. Becu, A. Neef, P. Schreinemachers, and C. Sangkapitux, Participatory computer simulation to support collective decision-making: potential and limits of stakeholder involvement, Land Use Policy, vol.25, issue.4, pp.498-509, 2008.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00454328

K. B. Bennett and J. Flach, Display and interface design: subtle science, 2011.

J. Bideaud and O. Houdé, Le développement des catégorisations : « capture » logique ou « capture » écologique des propriétés des objets ? L'année psychologique, vol.89, pp.87-123, 1989.

J. Bideaud and J. Lautrey, De la résolution empirique à la résolution logique du problème d'inclusion : Évolution des réponses en fonction de l'âge et des situations expérimentales. Cahiers de Psychologie Cognitive/Current Psychology of Cognition, 1983.

W. R. Boot, A. F. Kramer, D. J. Simons, M. Fabiani, and G. Gratton, The effects of video game playing on attention, memory, and executive control, Acta Psychologica, vol.129, issue.3, pp.387-398, 2008.

C. Borst, J. M. Flach, and J. Ellerbroek, Beyond Ecological Interface Design: Lessons From Concerns and Misconceptions, 2014.

J. Boucheix, Simulation et compréhension de documents techniques : le cas de la formation des grutiers, Le travail humain, vol.66, issue.3, pp.253-282, 2003.

G. Brousseau, Obstacles épistémologiques, conflicts socio-cognitifs et ingéniérie didactique, Les obstacles épistémologiques et le conflit socio-cognitif. Construction des savoirs (obstacles et conflits). Colloque internationale CIRADE, 1989.

G. M. Brousseau, R. Cooper, V. Sutherland, and . Warfield, Théorie des situations didactiques, Grenoble : La Pensée Sauvage-Éditions, coll. Recherches en didactique des mathématiques, 1998.

, Présence d'un schème trompeur dans un atelier d'aéronautique : manifestations et remédiation -Marie Hoarau -2016, vol.153, p.206

G. Brousseau, Les représentations : étude en théorie des situations didactiques. Revue des sciences de l'éducation, vol.30, pp.241-277, 2004.

J. Cegarra and J. Hoc, Cognitive styles as an explanation of experts' individual differences: A case study in computer-assisted troubleshooting diagnosis, International Journal of Human-Computer Studies, vol.64, issue.2, pp.123-136, 2006.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00403642

M. A. Centeno and M. Carrillo, Challenges of introducing simulation as a decision making tool, Proceedings of the Winter, vol.1, pp.17-21, 2001.

N. Charness and M. Tuffiash, The Role of Expertise Research and Human Factors in Capturing, Explaining, and Producing Superior Performance, Human Factors: The Journal of the Human Factors and Ergonomics Society, vol.50, issue.3, pp.427-432, 2008.

C. Charron, Ruptures et continuités dans la construction des nombres. Atelier national de Reproduction des Thèses, 1998.

C. Charron, N. Dumet, N. Guéguen, A. Lieury, and S. Rusinek, La psychologie de A à Z, 500 mots pour comprendre, p.208, 2007.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-01164343

C. Charron, J. Hoc, and I. Milleville-pennel, Cognitive control by brain-injured car drivers: an exploratory study, Ergonomics, vol.53, issue.12, pp.1434-1445, 2010.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00539214

,

J. H. Choi and H. Lee, Facets of simplicity for the smartphone interface: A structural model, International Journal of Human-Computer Studies, vol.70, issue.2, pp.129-142, 2012.

K. Christoffersen, C. N. Hunter, and K. J. Vicente, A Longitudinal Study of the Effects of Ecological Interface Design on Skill Acquisition, Human Factors: The Journal of the Human Factors and Ergonomics Society, vol.38, issue.3, pp.523-541, 1996.

,

K. Christoffersen, C. N. Hunter, and K. J. Vicente, A longitudinal study of the effects of ecological interface design on deep knowledge, International Journal of Human-Computer Studies, vol.48, pp.729-762, 1998.

P. Cornillon, A. Guyader, F. Husson, N. Jégou, J. Josse et al., , 2008.

P. Cornillon and E. Matzner-lober, Régression : théorie et applications, 2007.

J. Coulet, La notion de compétence : un modèle pour décrire, évaluer et développer les compétences, Le travail humain, vol.74, issue.1, pp.1-30, 2011.

, Présence d'un schème trompeur dans un atelier d'aéronautique : manifestations et remédiation -Marie Hoarau -2016

S. Drivalou and N. Marmaras, Supporting skill-, rule-, and knowledge-based behaviour through an ecological interface: An industry-scale application, International Journal of Industrial Ergonomics, vol.39, issue.6, pp.947-965, 2009.

U. Eco, Le Signe : histoire et analyse d'un concept, 1988.

U. Eco, La production des signes, Librairie générale française, 1992.

K. A. Ericsson, Academic emergency medicine: official journal of the Society for Academic Emergency Medicine, vol.15, pp.988-994, 2008.

K. A. Ericsson, R. T. Krampe, and C. Tesch-römer, The role of deliberate practice in the acquisition of expert performance, Psychological review, vol.100, issue.3, p.363, 1993.

P. Falzon, Developing ergonomics, developing people, 8th South-east Asian Ergonomics Society Conference SEAES-IPS, 2005.

T. Farrington-darby and J. R. Wilson, The nature of expertise: A review, Applied Ergonomics, vol.37, issue.1, pp.17-32, 2006.

C. Fiebig, C. Hayes, and M. Parzen, Development of expertise in complex domains, IEEE International Conference on, vol.3, pp.2684-2689, 1997.

J. Flach, Supporting productive thinking: The semiotic context for Cognitive Systems Engineering (CSE), 2015.

F. P. Gibson, M. Fichman, and D. C. Plaut, Learning in dynamic decision tasks: Computational model and empirical evidence, Organizational Behavior and Human Decision Processes, vol.71, issue.1, pp.1-35, 1997.

G. Gigerenzer and W. Gaissmaier, Heuristic Decision Making, Annual Review of Psychology, vol.62, issue.1, pp.451-482, 2011.

C. Gonzalez, Decision support for real-time, dynamic decision-making tasks, Organizational Behavior and Human Decision Processes, vol.96, issue.2, pp.142-154, 2005.

C. S. Green and D. Bavelier, Action video game modifies visual selective attention, Nature, vol.423, issue.6939, pp.534-537, 2003.

D. Ham and W. C. Yoon, The effects of presenting functionally abstracted information in fault diagnosis tasks, Reliability Engineering & System Safety, vol.73, issue.2, pp.53-62, 2001.

A. Hilliard, Applying Work Domain Analysis to Scope Micro-or Scaled World Simulator Design: A Petrochemical Domain Case Study, Proceedings of the Human Factors and Ergonomics Society Annual Meeting, vol.56, pp.378-382, 2012.

, Présence d'un schème trompeur dans un atelier d'aéronautique : manifestations et remédiation -Marie Hoarau -2016, vol.155, p.206

J. Hoc, La relation homme-machine en situation dynamique, vol.14, pp.55-71, 2000.

J. Hoc, Towards a cognitive approach to human-machine cooperation in dynamic situations, International Journal of Human-Computer Studies, vol.54, issue.4, pp.509-540, 2001.

J. Hoc, Cooperation between human cognition and technology in dynamic situations. Intelligence and Technology: the impact of tools on the nature and levels of human ability, pp.135-157, 2005.

J. Hoc and R. Amalberti, Cognitive control dynamics for reaching a satisficing performance in complex dynamic situations, Journal of Cognitive Engineering and Decision Making, vol.1, issue.1, pp.22-55, 2007.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00403255

J. Hoc, R. Amalberti, and G. Plee, Vitesse du processus et temps partagé : Planification et concurrence attentionnelle. L'année Psychologique, vol.100, pp.629-660, 2000.

J. Hoc and L. Moulin, Rapidité du processus contrôlé et planification dans un micro-monde dynamique. L'année psychologique, vol.94, pp.521-551, 1994.

,

R. Høseggen, B. J. Wachenfeldt, and S. O. Hanssen, Building simulation as an assisting tool in decision making: Case study: With or without a double-skin façade?, Energy and Buildings, vol.40, issue.5, pp.821-827, 2008.

O. Houdé, Inhiber pour raisonner : Le système 3 (exécutif). Que sais-je ?, pp.73-111, 2014.

O. Houdé and F. Winnykammen, Note de synthèse, Revue française de pédagogie, vol.98, pp.83-103, 1992.

D. E. Howie, Shaping expertise through ecological interface design: strategies, metacognition, and individual differences, 1996.

G. A. Jamieson, C. A. Miller, W. H. Ho, and K. J. Vicente, Integrating Task-and Work Domain-Based Work Analyses in Ecological Interface Design: A Process Control Case Study, IEEE Transactions on Systems, Man, and Cybernetics -Part A: Systems and Humans, vol.37, issue.6, pp.887-905, 2007.

G. A. Jamieson and K. J. Vicente, Ecological interface design for petrochemical applications: supporting operator adaptation, continuous learning, and distributed, collaborative work, Computers & Chemical Engineering, vol.25, issue.7-8, pp.1055-1074, 2001.

U. Klehe and N. Anderson, Working hard and working smart: motivation and ability during typical and maximum performance, Journal of Applied Psychology, vol.92, issue.4, p.978, 2007.

, Présence d'un schème trompeur dans un atelier d'aéronautique : manifestations et remédiation -Marie Hoarau -2016

R. C. Mcilroy and N. Stanton, Ecological Interface Design Two Decades On: Whatever Happened to the SRK Taxonomy? Human-Machine Systems, IEEE Transactions on, vol.45, issue.2, pp.145-163, 2015.

R. C. Mcilroy and N. A. Stanton, Getting past first base: Going all the way with Cognitive Work Analysis. Special Section: Ergonomics, health and working time organization, vol.42, pp.358-370, 2011.

M. Merri, Activité humaine et conceptualisation : questions à Gérard Vergnaud, 2007.

C. S. Miller, J. F. Lehman, and K. R. Koedinger, Goals and learning in microworlds, Cognitive Science, vol.23, issue.3, pp.305-336, 1999.

M. A. Mollenhauer, T. A. Dingus, C. Carney, J. M. Hankey, and S. Jahns, Anti-lock brake systems: An assessment of training on driver effectiveness, Accident Analysis & Prevention, vol.29, issue.1, pp.97-108, 1997.

P. Mony, G. Bachelard, La Formation De L'esprit Scientifique, 1938.

T. Morineau, J. Hoc, and P. Denecker, Cognitive control levels in air traffic Radar Controler activity, The international Journal Of Aviation Psychology, vol.13, issue.2, pp.107-130, 2003.

S. Moutier, N. Angeard, and O. Houdé, Deductive reasoning and matching-bias inhibition training: Evidence from a debiasing paradigm (English), Think. reason, vol.8, issue.3, pp.205-224, 2002.

N. Naikar, R. Hopcroft, and A. Moylan, Work domain analysis: Theoretical concepts and methodology. DTIC Document, 2005.

M. M. Omodei and A. J. Wearing, The Fire Chief microworld generating program: An illustration of computer-simulated microworlds as an experimental paradigm for studying complex decision-making behavior, Behavior Research Methods, Instruments, & Computers, vol.27, issue.3, pp.303-316, 1995.

M. Osman, Controlling uncertainty: A review of human behavior in complex dynamic environments, Psychological Bulletin, vol.136, issue.1, pp.65-86, 2010.

,

R. Parasuraman and D. H. Manzey, Complacency and Bias in Human Use of Automation: An Attentional Integration, Human Factors: The Journal of the Human Factors and Ergonomics Society, vol.52, issue.3, pp.381-410, 2010.

,

R. Parasuraman, R. Molloy, and I. L. Singh, Performance consequences of automationinduced'complacency, The International Journal of Aviation Psychology, vol.3, issue.1, pp.1-23, 1993.

J. Pascual-leone, Organismic processes for neo-Piagetian theories: A dialectical causal account of cognitive development, International Journal of Psychology, vol.22, issue.5-6, pp.531-570, 1987.

, BIBLIOGRAPHIE Présence d'un schème trompeur dans un atelier d'aéronautique : manifestations et remédiation -Marie Hoarau -2016, vol.157, p.206

J. Pascual-leone, Learning and development as dialectical factors in cognitive growth, Human Development, vol.38, issue.6, pp.338-348, 1995.

J. Pascual-leone, Can we model organismic causes of working memory, efficiency and fluid intelligence? A meta-subjective perspective, Intelligence, vol.41, issue.5, pp.738-743, 2013.

J. Pascual-leone and R. R. Irwin, Noncognitive factors in high-road/low-road learning: I. Modes of abstraction in adulthood, Journal of Adult Development, vol.1, issue.2, pp.73-89, 1994.

J. Pascual-leone, J. Johnson, and A. Agostino, Mental Attention, Multiplicative Structures, and the Causal Problems of Cognitive Development, pp.49-82, 2010.

G. Pask, Styles and strategies of learning, British journal of educational psychology, vol.46, issue.2, pp.128-148, 1976.

G. Pask and B. C. Scott, Learning strategies and individual competence, International Journal of Man-Machine Studies, vol.4, issue.3, pp.217-253, 1972.

,

P. Pastré, Évolution des compétences en formation : le cas des régleurs de presse à injecter, Rapport de recherche MESR-AGEFOS PME, 1994.

P. Pastré, Apprendre par la simulation : de l'analyse du travail aux apprentissages professionnels, 2005.

P. Pastré, Champs conceptuels et champs professionnels, M. Merri (éd.) Activité humaine et conceptualisation : questions à Gérard Vergnaud. Presses Universitaires du Mirail, 2007.

P. Pastré, P. Parage, J. Richard, E. Sander, J. Labat et al., La résolution de problèmes professionnels sur simulateur, Activités, vol.1, issue.6, pp.3-28, 2009.

J. Piaget and B. Inhelder, La psychologie de l'enfant. Presses universitaires de France Paris, 1966.

J. Rasmussen, Skills, rules, and knowledge; signals, signs, and symbols, and other distinctions in human performance models. Systems, Man and Cybernetics, IEEE Transactions on, issue.3, pp.257-266, 1983.

J. Rasmussen, A framework for cognitive task analysis in systems design, 1986.

V. D. Reising and P. M. Sanderson, Ecological interface design for Pasteurizer II: A process description of semantic mapping, Human Factors: The Journal of the Human Factors and Ergonomics Society, vol.44, issue.2, pp.222-247, 2002.

, Présence d'un schème trompeur dans un atelier d'aéronautique : manifestations et remédiation -Marie Hoarau -2016

J. Rogalski, Psychological analysis of complex work environments. European perspectives on learning at work: the acquisition of work process knowledge, pp.218-236, 2004.

J. Rogalski, Articulation des théories de Piaget et de Vygotsky, outils pour la didactique. Actes du séminaire national de didactique des mathématiques, pp.237-262, 2005.

J. Rogalski and J. Marquié, Chapitre 7. Évolution des compétences et des performances, Le Travail humain, pp.141-173, 2004.

J. Rogalski and R. Samurçay, Effects of expertise on knowledge representation in dynamic environment management, Proceedings of the Third European Conference Cognitive Science Approaches to Process Control, 1991.

J. B. Shea and G. Paull, Capturing expertise in Sports. The road to excellence: The acquisition of expert performance in the arts and sciences, sports, and games, pp.321-335, 1996.

J. D. Sterman, Misperceptions of feedback in dynamic decision making, Organizational Behavior and Human Decision Processes, vol.43, issue.3, pp.90041-90042, 1989.

S. Terzi and S. Cavalieri, Simulation in the supply chain context: a survey, Computers in industry, vol.53, issue.1, pp.3-16, 2004.

D. Tirosh and R. Stavy, Intuitive rules: A way to explain and predict students' reasoning, D. Tirosh (éd.) Forms of Mathematical Knowledge, pp.51-66, 1999.

G. L. Torenvliet, G. A. Jamieson, and K. J. Vicente, Making the most of ecological interface design: the role of individual differences, Applied Ergonomics, vol.31, issue.4, pp.395-408, 2000.

A. Tricot, F. Plegat-soutjis, J. Camps, A. Amiel, G. Lutz et al., Utilité, utilisabilité, acceptabilité : interpréter les relations entre trois dimensions de l'évaluation des EIAH, Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain, pp.391-402, 2003.

A. Tricot and M. Tricot, Un cadre formel pour interpréter les liens entre utilisabilité et utilité des systèmes d'information, Colloque Ergo-IHM, 2000.

C. Upton and G. Doherty, Extending Ecological Interface Design principles: A manufacturing case study, International Journal of Human-Computer Studies, vol.66, issue.4, pp.271-286, 2008.

D. Van-der-zee, . Van-der, and J. G. Vorst, A modeling framework for supply chain simulation: Opportunities for improved decision making*. Decision Sciences, vol.36, pp.65-95, 2005.

, Présence d'un schème trompeur dans un atelier d'aéronautique : manifestations et remédiation -Marie Hoarau -2016

, Résultat PLS concernant la distance à l'angle cible Pour la distance à l'angle en revanche, l'analyse PLS conserve beaucoup d'éléments : les mesures prises, les programmes utilisés et les vérifications effectuées, l'oubli des chenilles, mais également les différentes stratégies liées aux schèmes présentées ci-avant (variance expliquée avant sélection de variables : 24, vol.720, p.24

, La courbe va notamment en dessous du seuil sélectionné pour les schèmes pertinents concernant l'angle et la longueur, ainsi que pour la stratégie réactive. Ainsi les cadres étirés avec ces stratégies sont plus proches de l'angle idéal

, Présence d'un schème trompeur dans un atelier d'aéronautique : manifestations et remédiation -Marie Hoarau -2016

, Présence d'un schème trompeur dans un atelier d'aéronautique : manifestations et remédiation -Marie Hoarau -2016

P. Résumé, Une méthodologie en trois parties est utilisée : (1) analyse de l'activité des opérateurs dans l'atelier réel, (2) validation d'un micromonde et (3) test d'un compagnon virtuel dans le micromonde. Les résultats montrent que les opérateurs de l'atelier réel mobilisent un schème trompeur lors de leur activité. Ce schème trompeur est également présent chez des participants tout-venants et il a un effet sur les performances des participants entrainés dans le micromonde. Enfin, le compagnon virtuel, conçu selon les principes de l'EID, ne permet pas de faire disparaitre le schème trompeur. Cependant, il permet aux participants qui n'utilisent pas le schème trompeur d'obtenir de bonnes performances, évolution des technologies et la mutation du rôle attribué aux opérateurs de l'industrie suscitent un essor de la littérature concernant l'assistance aux procédés de fabrication

, Mots clés : schème trompeur, situations dynamiques, contrôle cognitif, conception d'interface écologique, simulation, micromonde, analyse de l'activité