R. Amalberti, La conduite de système à risques: le travail à l'hôpital, 1996.

F. Anceaux and J. Rogalski, Les modèles de prise de décision pour la gestion de crise. GDR 3169 « Psychologie ergonomique et Ergonomie cognitive, 2009.

F. Anceaux, Les activités coopératives, module erg 265, 2015.

S. A. Black, D. F. Nestel, R. L. Kneebone, and J. H. Wolfe, Assessment of surgical competence at carotid endarterectomy under local anesthesia in a simulated operating theatre, British Journal of Surgery, vol.97, issue.4, pp.511-516, 2010.

V. Boccara and C. Delgoulet, L'analyse des travails pour la conception en formation. Contribution de l'ergonomie à l'orientation de la conception en amont d'un environnement virtuel pour la formation, Activités, issue.2, p.12, 2015.
DOI : 10.4000/activites.1098

URL : https://doi.org/10.4000/activites.1098

S. Boet, G. Salvodelli, and J. C. Granry, La simulation en santé : De la théorie à la pratique, 2013.

K. Bonsall-clarke and S. Pugh, Non-technical skills for rail: development, piloting, evaluation, and implementation of courses for front-line staff and managers, Rail Human Factors, pp.519-528, 2013.

O. Brunckhorst, S. Shahid, A. Aydin, S. Khan, C. Mcilhenny et al., The Relationship Between Technical And Nontechnical Skills Within A Simulation-Based Ureteroscopy Training Environment, Journal of Surgical Education, vol.72, issue.5, pp.1039-1044, 2015.
DOI : 10.1016/j.jsurg.2015.04.002

B. Cahour, L'expérience vécue des utilisateurs, Semaine de la Connaissance, pp.26-30, 2006.

Y. Clot, D. Faïta, G. Fernandez, and L. Scheller, Entretiens en autoconfrontation croisée: une méthode en clinique de l'activité. Perspectives interdisciplinaires sur le travail et la santé, 2000.
DOI : 10.4000/pistes.3833

URL : http://journals.openedition.org/pistes/pdf/3833

G. E. Cooper, M. D. White, and . Lauber, Resource Management on the flightdeck: Proceedings of a NASA Industry Workshop (NASA CP-2120), 1980.

F. Costes, 3 juin). 10 chiffres à connaitre sur la France et le nucléaire. La Tribune, 2016.

M. T. Crichton, R. Flin, and W. A. Rattray, Training decision makers-tactical decision games, Journal of contingencies and crisis management, vol.8, issue.4, pp.208-217, 2000.

M. T. Crichton and R. Flin, Identifying and training non-technical skills of nuclear emergency response teams, Annals of Nuclear Energy, vol.31, issue.12, pp.1317-1330, 2004.

M. T. Crichton, K. Lauche, and R. Flin, Incident command skills in the management of an oil industry drilling incident: A case study, Journal of Contingencies and Crisis Management, vol.13, issue.3, pp.116-128, 2005.

J. Crossley, J. Marriott, H. Purdie, and J. D. Beard, Prospective observational study to evaluate NOTSS (Non-Technical Skills for Surgeons) for assessing trainees' non-technical performance in the operating theatre, British Journal of Surgery, vol.98, pp.1010-1020, 2011.

F. Daniellou, L'ergonomie dans la conduite de projets de conception de systèmes de travail, pp.359-373, 2004.

F. Darses, Aspects psychologiques des situations imprévisibles et de la gestion de crise en environnement dynamique, Colloque international : décider dans l'urgence, 2016.

S. Dekker, Ten questions about human error: A new view of human factors and system safety, 2004.

R. Delmas, V. Boccara, and F. Darses, Livrable n°1 : L'activité de prise en charge des victimes lors d'afflux massif de blessés en médecine de l'avant, Projet ANR VICTEAMS. Orsay : LIMSI-CNRS, 2015.

A. Di-cioccio, Former les équipes à la sécurité et à la performance avec le Crew Resource Management, Human Factors, issue.1, p.37, 1995.

P. Falzon, Les activités verbales dans le travail, Modèles en analyse du travail, pp.229-252, 1991.

M. Faulkner, Towards a framework for tourism disaster management, Tourism Management, vol.2, issue.22, pp.135-147, 2001.

G. Fletcher, P. Mcgeorge, R. Flin, R. Glavin, and N. Maran, The role of non-technical skills in anesthesia: A review of current literature, British Journal of Anaesthesia, vol.88, pp.418-429, 2002.

G. Fletcher, R. Flin, P. Mcgeorge, R. Glavin, N. Maran et al., Evaluation of a behavioural marker system, British Journal of Anaesthesia, vol.90, pp.580-588, 2003.

G. Fletcher, R. Flin, P. Mcgeorge, R. Glavin, N. Maran et al., Development of a prototype behavioural marker system for anaesthetists' non-technical skills, Cognition, Technology and Work, vol.6, pp.165-171, 2004.

R. Flin, G. Glavin, N. Maran, and R. Patey, Anaesthetists' Non-Technical Skills (ANTS) System Handbook v1, 2012.

R. Flin and N. Maran, Basic concepts for crew resource management and non-technical skills, Best Practice & Research Clinical Anaesthesiology, vol.29, pp.27-39, 2015.

R. Flin and L. Martin, Behavioural markers for crew resources management (Civil Aviation Authority Paper 98005), 1998.

R. Flin and L. Martin, Behavioral markers for crew resource management: A review of current practice, The International Journal of Aviation Psychology, vol.11, issue.1, pp.95-118, 2001.

R. Flin, L. Martin, H. Hörmann, R. Amalberti, C. Valot et al., Development of the NOTECHS (non-technical skills) system for assessing pilots' CRM skills, Human Factors and Aerospace Safety, pp.95-117, 2003.

R. Flin, P. O'connor, and M. Crichton, Safety At The Sharp End A Guide To Non-Technical Skills, 2008.

R. Flin and R. Patey, Non-technical skills for anaesthetists: developing and applying ANTS, Best Practice & Research Clinical Anaesthesiology, vol.25, issue.2, pp.215-227, 2011.
DOI : 10.1016/j.bpa.2011.02.005

R. Flin and G. Slaven, The selection and training of offshore installation managers for crisis management, 1994.

R. Flin and J. Wilkinson, Non-technical skills and crew resource management, European HSE Conference and Exhibition, pp.16-18, 2013.
DOI : 10.2118/164974-ms

R. Flin, G. Youngston, S. Paterson-brown, S. Yule, and N. Maran, The Non-Technical Skills for Surgeons (NOTSS) System Handbook v1.2, 2012.

R. Flin, S. Yule, L. Mckenzie, S. Paterson-brown, and N. Maran, Attitudes to teamwork and safety in the operating theatre. The surgeon, vol.4, pp.145-151, 2006.

M. Fornette and J. Jollans, Former les équipes à la sécurité et à la performance, 2016.

S. Gundel, Towards a new typology of crises, Journal of Contingencies and Crisis Management, vol.13, issue.3, pp.106-115, 2005.

R. A. Guzzo and E. Salas, Team effectiveness and decision making in organizations, 1995.

R. Helmreich, On error management: lessons from aviation, British Medical Journal, vol.320, issue.7237, pp.781-785, 2000.

R. L. Helmreich, Red alert, Flight Safety Australia, vol.29, pp.24-31, 2006.

J. Hoc, Supervision et contrôle de processus: la cognition en situation dynamique, 1996.

J. Hoc, La gestion de situation dynamique, Ergonomie, pp.517-530, 2004.

J. Hoc and R. Amalberti, Adaptation et contrôle cognitif : supervision de situations dynamiques complexes, ÉPIQUE 2003, Actes des Deuxièmes Journées d'étude en Psychologie ergonomique, pp.135-148, 2003.

J. M. Hoc and J. Leplat, Evaluation of different modalities of verbalization in a sorting task, International journal of man-machine studies, vol.18, issue.3, pp.283-306, 1983.

B. J. Hayward and A. R. Lowe, The Migration of Crew Resource Management Training, Crew Resource Management, pp.317-342, 2010.

S. K. Howard, D. M. Gaba, K. J. Fish, G. Yang, and F. H. Sarnquist, Anesthesia crisis resource management training: teaching anesthesiologists to handle critical incidents, Aviation, space, and environmental medicine, vol.63, issue.9, pp.763-770, 1992.

L. Hull, S. Arora, E. Kassab, R. Kneebone, and N. Sevdalis, Observational teamwork assessment for surgery: content validation and tool refinement, Journal of the American College of Surgeons, vol.212, issue.2, pp.234-243, 2011.

L. Hull, S. Arora, R. Aggarwal, A. Darzi, C. Vincent et al., The impact of non-technical skills on technical performance in surgery: a systematic review, Journal of the American College of Surgeons, vol.214, issue.2, pp.214-230, 2012.

J. Husdal, Toward a new typology of crises. Portail d'articles sur la thématique du risque, 2015.

J. Kim, D. Neilipovitz, P. Cardinal, M. Chiu, and J. Clinch, A pilot study using high-fidelity simulation to formally evaluate performance in the resuscitation of critically ill patients: The University of Ottawa Critical Care Medicine, High-Fidelity Simulation, and Crisis Resource Management I Study, Critical Care Medecine, vol.34, issue.8, pp.2167-74, 2006.

J. Kim, D. Neilipovit, P. Cardinal, and M. Chiu, A comparison of global rating scale and checklist scores in the validation of an evaluation tool to assess performance in the resuscitation of critically ill patients during simulated emergencies, Simulation in Healthcare, vol.4, issue.1, pp.6-16, 2009.

G. A. Klein, R. Calderwood, and D. Macgregor, Critical decision method for eliciting knowledge, IEEE Transactions on systems, man, and cybernetics, vol.19, issue.3, pp.462-472, 1989.

R. M. Jepsen, L. Spanager, H. T. Lyk-jensen, P. Dieckmann, and D. Østergaard, Customisation of an instrument to assess anaesthesiologists' non-technical skills, International journal of medical education, vol.6, p.17, 2015.

P. Lagadec, La gestion des crises: outils de réflexion à l'usage des décideurs, 1991.

L. Boterf and G. , De la compétence à la navigation professionnelle, Les Editions d'Organisation, 1997.

J. Leplat, Skills and Tacit Skills: a psychological perspective, Applied psychology, vol.2, issue.39, pp.143-154, 1990.

J. Leplat, Les compétences en ergonomie, 1991.

J. Leplat, L'analyse psychologique du travail. Revue européenne de psychologie appliquée, European Review of Applied Psychology, vol.54, issue.2, pp.101-108, 2004.

J. Leplat, La notion de régulation dans l'analyse de l'activité, vol.8, pp.1-25, 2006.

J. Leplat and M. Montmollin, Les compétences en ergonomie, 2001.

J. Leplat and J. Pailhous, L'acquisition des habiletés mentales: la place des techniques, Le Travail humain, vol.45, issue.3, pp.275-282, 1981.

L. Marin, Les résultats de la SNCF en hausse en 2017 grâce à un rebond de la fréquentation, 2018.

S. Mer, A. Jeantet, and S. Tichkiewitch, Les objets intermédiaires de la conception: modélisation et communication, Le communicationnel pour concevoir, pp.21-41, 1995.

A. Mishra, K. Catchpole, and P. Mcculloch, The Oxford NOTECHS System: reliability and validity of a tool for measuring teamwork behavior in the operating theatre, BMJ Quality & Safety, vol.18, issue.2, pp.104-108, 2009.

I. Mitroff, T. C. Pauchant, and . Shrivastava, The structure of man-made organizational crises: Conceptual and empirical Issues in the Development of a general Theory of Crisis Management, Technological Forecasting and Social Change, vol.33, issue.2, pp.83-107, 1988.

S. Moffat and M. Crichton, Investigating non-technical skills through team behavioral markers in oil and gas simulation-based exercises, Procedia Manufacturing, vol.3, pp.1241-1247, 2015.

V. Mollo and P. Falzon, Auto-and allo-confrontation as tools for reflective activities, Applied ergonomics, vol.35, issue.6, pp.531-540, 2004.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01584557

K. Moorthy, Y. Munz, S. Adams, V. Pandey, and A. Darzi, A Human Factors Analysis of Technical and Team Skills Among Surgical Trainees During Procedural Simulations in a Simulated Operating Theatre, Annals of Surgery, vol.242, issue.5, pp.631-639, 2005.

M. Montmollin, L'intelligence de la tâche: Eléments d'ergonomie cognitive, 1984.

M. D. Montmollin, La compétence, Dans Leplat J. & Montmollin M., Les compétences en ergonomie, 2001.

E. Morin, Pour une crisologie, Communication, vol.25, issue.1, pp.149-163, 1976.

R. J. Mumaw, D. Swatzler, E. M. Roth, and W. A. Thomas, Cognitive skill training for nuclear power plant operational decision making, 1994.

P. O'connor, A. O'dea, R. Flin, and S. Belton, Identifying the team skills required by nuclear power plant operations personnel, International Journal of Industrial Ergonomics, vol.38, pp.1028-1037, 2008.

A. O'connor, S. D. Schwaitzberg, and C. G. Cao, How much feedback is necessary for learning to suture, Surgical endoscopy, vol.22, issue.7, pp.1614-1619, 2008.

P. Olry and C. Vidal-gomel, Conception de formation professionnelle continue: tensions croisées et apports de l'ergonomie, 2011.

J. Orasanu, Stress and naturalistic decision making-Strengthening the weak links, pp.43-66, 1997.

J. Orasanu and U. Fischer, Finding decisions in natural environments: The view from the cockpit, pp.343-357, 1997.

N. Orliac, Les défis de l'augmentation du trafic aérien. Le Figaro, 2018.

C. R. Paris, E. Salas, and J. A. Cannon-bowers, Teamwork in multi-person systems: a review and analysis, Ergonomics, vol.43, issue.8, pp.1052-1075, 2000.

P. Pastré, La didactique professionnelle, Education Sciences & Society, vol.2, issue.1, 2011.

, Correction: Oxford NOTECHS II: A Modified Theatre Team NonTechnical Skills Scoring System, PLOS ONE Staff, issue.6, p.9, 2014.

J. Reason, Human error, 1990.

A. Robert and J. Rogalski, Le système complexe et cohérent des pratiques des enseignants de mathématiques: une double approche, Science & Technology Education, vol.2, issue.4, pp.505-528, 2002.

E. R. Robertson, M. Hadi, L. J. Morgan, S. P. Pickering, G. Collins et al., Oxford NOTECHS II: a modified theatre team non-technical skills scoring system, PLoS One, issue.3, p.9, 2014.

J. Rogalski and R. Samurçay, Analysing communication in complex distributed decisionmaking, Ergonomics, vol.36, issue.11, pp.1329-1343, 1993.

J. Rogalski, La formation aux activités collectives, Le Travail humain, vol.57, issue.4, pp.367-386, 1994.

J. Rogalski, La gestion de crise, Ergonomie, pp.531-544, 2004.

J. Rogalski, J. Marquié, and F. Darses, Evolution des compétences et des performances, 2004.

J. Rogalski, M. Plat, P. Antolin-glenn, N. C. Boreham, M. Fischer et al., Training for collective competence in rare and unpredictable situations, pp.134-147, 2002.

H. P. Ruffel-smith, A simulator study of the interaction of pilot workload with errors, vigilance and decisions, 1979.

A. J. Russell, S. Bailey, and A. C. Moore, The introduction of Non-Technical Skills into a train driver competence management system, Rail Human Factors: supporting reliability, safety and cost reduction, pp.528-539, 2013.

. London,

E. Salas, J. A. Cannon-bowers, and J. H. Johnston, How can you turn a team of experts into an expert team ? : emerging training strategies, Naturalistic Decision Making, pp.359-371, 1997.

E. Salas and J. A. Cannon-bowers, Training and retraining: A handbook for business, industry, government, and the military, pp.312-335, 2000.

E. Salas and C. S. Burke, Simulation for training is effective when?, BMJ Quality & Safety, vol.11, issue.2, pp.119-120, 2002.

R. Samurçay and F. Delsart, Collective activities in dynamic environment management: functioning and efficiency, Le Travail humain, vol.57, issue.3, pp.251-270, 1994.

R. Samurçay and P. Pastré, La conceptualisation des situations de travail dans la formation des compétences. Éducation permanente, vol.123, pp.13-31, 1995.

R. Samurçay and P. Pastré, La conceptualisation des situations de travail dans la formation des compétences, Dans Leplat J. & Montmollin M., Les compétences en ergonomie, pp.101-112, 2001.

R. Samurcay and J. Rogalski, Exploitation didactique des situations de simulation/(Didactical use of simulations), Le travail humain, vol.61, issue.4, p.333, 1998.

D. L. Scapin, Vers des outils formels de description des tâches orientées conception d'interfaces, (Rapport n°RR-0893), 1988.

D. L. Scapin and C. Pierret-golbreich, MAD: Une méthode analytique de description des tâches. Communication présentée au colloque sur l'ingénierie des Interfaces HommeMachine (IHM'89), pp.131-148, 1989.

L. Spanager, R. Beier-holgersen, P. Dieckmann, L. Konge, J. Rosenberg et al., Reliable assessment of general surgeons' non-technical skills based on videorecordings of patient simulated scenarios, The American Journal of Surgery, vol.206, issue.5, pp.810-817, 2013.

J. Shanteau, Linking expertise and naturalistic decision making, 2001.

J. Skriver and R. H. Flin, Decision making in offshore emergencies: Are standard operating procedures the solution?, SPE Health, Safety and Environment in Oil and Gas Exploration and Production Conference, 1996.

S. Steinemann, B. Berg, A. Ditullio, A. Skinner, K. Terada et al., Assessing teamwork in the trauma bay: introduction of a modified "NOTECHS" scale for trauma, The American Journal of Surgery, vol.203, issue.1, pp.69-75, 2012.

J. Theureau, Les entretiens d'autoconfrontation et de remise en situation par les traces matérielles et le programme de recherche «cours d'action». Revue d'anthropologie des connaissances, vol.4, pp.287-322, 2010.

S. Undre, N. Sevdalis, A. N. Healey, A. Darzi, and C. A. Vincent, Observational teamwork assessment for surgery (OTAS): refinement and application in urological surgery, World journal of surgery, issue.7, pp.1373-1381, 2007.

S. Undre, N. Sevdalis, and C. Vincent, Observing and assessing surgical teams: the observational teamwork assessment for surgery (OTAS), pp.83-102, 2009.

J. A. Van-avermaete, E. A. Kruijsen, H. Nijhuis, K. M. Goeters, J. Hormann et al., NOTECHS : the evaluation of non-technical skills of multi-pilot aircrew in relation to the JAR-FCL requirements, 1998.

W. Wagenaar and J. Groeneweg, Accidents at sea: multiple causes and impossible consequences, International Journal of Man-Machine Studies, vol.27, issue.5-6, pp.587-598, 1987.

A. Weill-fassina and P. Pastré, Les compétences professionnelles et leur développement, pp.213-231, 2004.

A. J. Wiener and H. Kahn, Crisis and arms control. Communication presented at International Crises: Insights from Behaviour Research, p.21, 1962.

A. Wisner, Diagnosis in ergonomics or the choice of operating models in field research, Ergonomics, vol.15, issue.6, pp.601-620, 1972.

H. B. Yim, A. R. Kim, and P. H. Seong, Development of a quantitative evaluation method for non-technical skills preparedness of operation teams in nuclear power plants to deal with emergency conditions, Nuclear Engineering and Design, vol.255, pp.212-225, 2013.

H. B. Yim and P. H. Seong, A Quantitative Team Situation Awareness Measurement Method Considering Technical and Nontechnical Skills of Teams, Nuclear Engineering and Technology, vol.48, issue.1, pp.144-152, 2016.

S. Yule, R. Flin, N. Maran, G. Youngson, A. Mitchell et al., Debriefing surgeons on non-technical skills (NOTSS), Technology & Work, vol.10, issue.4, pp.265-274, 2008.
DOI : 10.1007/s10111-007-0085-9

S. Yule, R. Flin, S. Paterson-brown, and N. Maran, Non-technical skills for surgeons: a review of the literature, Surgery, vol.139, pp.140-149, 2006.

S. Yule, R. Flin, S. Paterson-brown, N. Maran, and D. Rowley, Development of a rating system for surgeons' non-technical skills, Medical Education, vol.40, pp.1098-1104, 2006.

S. Yule and S. Paterson-brown, Surgeons' non-technical skills, Surgical Clinics, vol.92, issue.1, pp.37-50, 2012.
DOI : 10.1016/j.suc.2011.11.004

, XVI.2. Modélisations conçues dans le cadre du projet ANR-VICTEAMS XVI.2.1. Modélisation des tâches du leader médical sous forme d'arbre hiérarchique, p.212

, Prépare la réception des équipes soignantes (ex: prépare le café)

, Répète les ordres, les informations lorsqu'elles sont incomprises ou mal comprises

, S'assure d'avoir un retour d'information, le demande s'il n'est pas spontané (ex: dose injectée)

, S'assure de la cohérence des informations si différents supports sont utilisés S'assure que le PECC lui a fourni l'ensemble des informations dont il dispose

, HABILETES de la famille fortement divergente Tableau 34 -HABILETES de la famille fortement divergente

, Marque sur le tableau les horaires, les vecteurs et la destination d'évacuation à côté de chaque blessé Met en place une main courante pour noter les vecteurs

, Récupère en peu de temps l'ensemble des informations pertinentes auprès du PECC

, Revérifie / Fait revérifier les points clés du blessé lors de la transmission du bilan médical Utilise une feuille / un carnet pour noter sa réflexion personnelle XVI.4.4. HABILETES de la famille faiblement divergente Tableau 35 -HABILETES de la famille faiblement divergente

, Brief ses équipiers sur la nécessité d'être vigilant avec les munitions et grenades possiblement présentes sur les blessés

, Communique les horaires, les moyens d'évacuation sur chacun des blessés aux équipes concernées Communique l'état de gravité des victimes aux équipiers qui en ont la charge

, Connait les moyens encore disponibles (places dans le poste de secours, soignants, matériels)

, Connait ou demande au PECC les configurations des vecteurs d'évacuation (ex: nombre de places

, Demande à ses équipiers de lui faire des points sur l'évolution des blessés toutes les 5/10/x minutes

, Exploite le temps avant l'arrivée des blessés pour préparer l'organisation (Equipe, PM, soi-même)

, Marque sur le tableau les horaires, les vecteurs et la destination d'évacuation à côté de chaque blessé Matérialise les différentes zones (ex: blessés, circulation)

, Met en place une main courante pour noter la timer-line, l'ensemble des horaires

, Met en place une main courante pour noter les vecteurs, leur capacité et leur horaire d'arrivée

, Ose / Pense à demander au PECC des moyens (humain ou matériel) supplémentaires

, Faire réévaluer le patient s'il a un doute sur un blessé, son évolution Prépare le tableau en l'expliquant au scribe lors de la préparation du poste de secours Prévoit la gestion des armes, des munitions et des grenades au cours de la PRISE EN CHARGE D'AFFLUX MASSIF DE VICTIMES Prévoit un plan d'action

, Profite de la vision d'ensemble des blessés des médecins arrivant de l'avant

, Rappelle la méthode de catégorisation des blessés aux équipiers avant l'arrivée de l'afflux Rappelle l'horaire avant les timings importants (ex: évacuation d'un blessé)

, Réévalue l'ensemble des blessés une fois la situation stabilisée et les premiers blessés évacués

, Revérifie certains de ses décisions, prises en charge en concertation avec le médecin responsable du blessé Sait que les informations obtenues de l'avant peuvent être imprécises