M. Abdullah-al-mamun, The Soft Skills Education for the Vocational Graduate: Value as Work Readiness Skills, British Journal of Education, Society & Behavioural Science, vol.2, issue.4, pp.326-338, 2012.
DOI : 10.9734/BJESBS/2012/1858

K. R. Alexander, D. R. Entwisle, and S. L. Dauber, First-Grade Classroom Behavior: Its Short- and Long-Term Consequences for School Performance, Child Development, vol.64, issue.3, pp.801-814, 1993.
DOI : 10.2307/1131219

L. Allal, Acquisition et ??valuation des comp??tences en situation scolaire, 1999.
DOI : 10.3917/dbu.dolz.2002.01.0075

M. Allès-jardel, Des compétences parentales... aux compétences sociales chez le jeune enfant, Prêteur & M. De Léonardis, Education familiale, image de soi et compétences sociales, pp.29-60, 1995.

M. Altman, Handbook of contemporary behavioral economics: foundations and developments. Armonk, 2006.

H. Andersson and L. R. Bergman, The role of task persistence in young adolescence for successful educational and occupational attainment in middle adulthood., Developmental Psychology, vol.47, issue.4, pp.950-960, 2011.
DOI : 10.1037/a0023786

C. André and P. Légeron, La peur des autres : Trac, timidité et phobie sociale, 2000.

C. André and F. Lelord, L'estime de soi, Recherche en soins infirmiers, vol.82, issue.3, 1999.
DOI : 10.3917/rsi.082.0026

J. Andrews and H. Higson, Graduate Employability, ???Soft Skills??? Versus ???Hard??? Business Knowledge: A European Study, Higher Education in Europe, vol.31, issue.4, pp.411-422, 2008.
DOI : 10.1002/(SICI)1099-1743(199903/04)16:2<171::AID-SRES284>3.0.CO;2-A

T. Anme, R. Shinohara, Y. Sugisawa, L. Tong, E. Tanaka et al., Gender differences of children's social skills and parenting using Interaction Rating Scale (IRS), Procedia - Social and Behavioral Sciences, vol.2, issue.2, pp.260-268, 2010.
DOI : 10.1016/j.sbspro.2010.03.008

K. J. Arrow, Higher education as a filter, Journal of Public Economics, vol.2, issue.3, pp.193-216, 1973.
DOI : 10.1016/0047-2727(73)90013-3

F. Audigier, Formes scolaires, formes sociales. Un point de vue de didactiques des sciences sociales -Histoire, géographie, éducation à la citoyenneté, Babylonia, vol.8, pp.8-13, 2008.

A. Bandura, Social learning theory. Upper Saddle River, 1976.

A. Bandura, Social Foundations of Thought and Action, 1986.
DOI : 10.4135/9781446221129.n6

A. Bandura, Self-efficacy: the exercise of control, 1997.

W. S. Barnett, K. Jung, D. J. Yarosz, J. Thomas, A. Hornbeck et al., Educational effects of the Tools of the Mind curriculum: A randomized trial, Early Childhood Research Quarterly, vol.23, issue.3, pp.299-313, 2008.
DOI : 10.1016/j.ecresq.2008.03.001

A. Barrère, La montée des dispositifs : un nouvel âge de l'organisation scolaire. Carrefours de l'éducation, pp.95-116, 2013.

P. Barrouillet, V. Camos, S. Morlaix, and B. Suchaut, Progressions scolaires, mémoire de travail et origine sociale : quels liens à l'école élémentaire ? Revue Française de Pédagogie, pp.5-14, 2008.

C. Baudelot and R. Establet, Allez les filles, 1992.

C. Baudelot and F. Leclercq, Les effets de l'éducation. Rapport à l'intention du PIREF - Programme incitatif de recherche en éducation et formation (365 p.), 2005.

G. S. Becker, Human capital, A theoretical and empirical analysis with special reference to education, N.B.E.R), 1964.

G. S. Becker, The Economic Approach To Human Behavior, 1976.

A. Beheshteh, Gender differences in social skills, problem behaviours and academic competence of Iranian kindergarten children based on their parent and teacher ratings, Procedia -Social and Behavioral Sciences, vol.5, pp.1175-1179, 2010.

P. L. Benson, All kids are our kids: what communities must do to raise caring and responsible children and adolescents, 2006.

G. Bergonnier-dupuy, Famille(s) et scolarisation. Revue Française de Pédagogie, pp.5-16, 2005.

G. Bergonnier-dupuy and S. Esparbès-pistre, Accompagnement familial de la scolarité : le point de vue du père et de la mère d'adolescents (en collège et lycée) Les Sciences de l'éducation -Pour l'ère nouvelle, pp.21-45, 2007.

N. Berthier, Les techniques d'enquête en sciences sociales -Méthodes et exercices corrigés, 2010.

K. L. Bierman, J. D. Coie, K. A. Dodge, M. T. Greenberg, J. E. Lochman et al., The effects of a multiyear universal social???emotional learning program: The role of student and school characteristics., Journal of Consulting and Clinical Psychology, vol.78, issue.2, pp.156-168, 2010.
DOI : 10.1037/a0018607

E. Bodrova and D. J. Leong, Tools of the mind: the Vygotskian approach to early childhood education (2ème édition), 2007.

V. Bonnaire, Évaluation de l'efficacité et de l'effectivité des dispositifs relevant du Contrat Local d'Accompagnement à la Scolarité en Bourgogne, 2012.

L. Borghans, J. J. Heckman, and B. Weel, The Economics and Psychology of Personality Traits, Journal of Human Resources, vol.43, issue.4, pp.972-1059, 2008.

L. Borghans, H. Meijers, and B. Weel, The Role of Noncognitive Skills in Explaining Cognitive Test Scores (IZA Discussion paper series No. 2429) (27 p.), 2006.

L. Borghans, B. Ter-weel, and B. A. Weinberg, People People : Social Capital and the Labor-Market Outcomes of Underrepresented Groups (IZA Discussion paper series No. 1494) (58 p.), 2005.

C. Bosman, F. Gérard, and X. Roegiers, Quel avenir pour les compétences? (1re éd), 2000.

T. Bouffard, C. Vezeau, R. Chouinard, and G. Marcotte, Die Illusion der Inkompetenz und die damit verbundenen Faktoren beim Grundsch??ler, Revue fran??aise de p??dagogie, vol.155, issue.155, pp.9-20, 2006.
DOI : 10.4000/rfp.61

P. Bourdieu, Les trois états du capital culturel. Actes de la recherche en sciences sociales, pp.3-6, 1979.

P. Bourdieu, Le capital social, notes provisoires Actes de la recherche en sciences sociales, pp.2-3, 1980.

P. Bourdieu, Questions de sociologie, 1984.

P. Bourdieu and J. Passeron, Les héritiers. Les étudiants et la culture, 1964.

P. Bourdieu and J. Passeron, La reproduction : éléments pour une théorie du système d'enseignement, 1970.

S. Bowles and H. Gintis, Schooling in capitalist America: educational reform and the contradictions of economic life, 1976.

S. Bowles, H. Gintis, and M. Osborne, Incentive-Enhancing Preferences: Personality, Behavior, and Earnings, American Economic Review, vol.91, issue.2, pp.155-158, 2001.
DOI : 10.1257/aer.91.2.155

S. Bowles, H. Gintis, and M. Osborne, The Determinants of Earnings: A Behavioral Approach, Journal of Economic Literature, vol.39, issue.4, pp.1137-1176, 2001.
DOI : 10.1257/jel.39.4.1137

P. Bressoux, Estimer et expliquer les effets des classes : le cas des acquisitions en lecture. Mesure et évaluation en éducation, pp.75-94, 1994.

P. Bressoux, Jugements scolaires et prophéties autoréalisatrices : anciennes questions et nouvelles réponses. Les Dossiers des Sciences de l'Éducation, pp.45-58, 2003.

P. Bressoux, What Multilevel Models Bring to Educational Research, ??ducation et didactique, vol.1, issue.2, pp.73-88, 2007.
DOI : 10.4000/educationdidactique.168

P. Bressoux, Des contextes scolaires inégaux : effet-établissement, effet-classe et effets du groupe de pairs, M. Duru-Bellat & A. Van Zanten, Sociologie du système éducatif ? les inégalités scolaires, pp.131-148, 2009.

P. Bressoux, Modélisation statistique appliquée aux sciences sociales, 2010.
DOI : 10.3917/dbu.bress.2010.01

P. Bressoux, Reconnaissance d'autrui et valeur de soi, pp.165-192, 2013.

P. Bressoux and P. Pansu, Quand les enseignants jugent leurs élèves, 2003.

J. Brockner, Self-esteem at work: research, theory, and practice, 1988.

T. Brodaty, B. Crépon, and D. Fougère, Les méthodes microéconométriques d'évaluation et leurs applications aux politiques actives de l'emploi, Économie et Prévision, vol.117, issue.1, pp.91-118, 2007.

J. Caille, Scolarisation à 2 ans et réussite de la carrière scolaire, Éducation & formations, vol.60, pp.7-18, 2001.

J. Caille and S. Prey, Estime de soi et réussite scolaire sept ans après l'entrée en sixième, Éducation & formations, vol.72, pp.25-52, 2005.

J. Caille and F. Rosenwald, Les inégalités de réussite à l'école élémentaire : construction et évolution, 2006.

S. Cameron and J. J. Heckman, The Nonequivalence of High School Equivalents, Journal of Labor Economics, vol.11, issue.1, Part 1, pp.1-47, 1993.
DOI : 10.1086/298316

B. J. Carducci, The Psychology of Personality : Viewpoints, research, and applications, 2009.

A. Cavet, Le soutien scolaire entre éducation populaire et industrie de service, Veille Scientifique et technologique, vol.23, 2006.

J. Cawley, J. J. Heckman, and E. Vytlacil, Three observations on wages and measured cognitive ability, Labour Economics, vol.8, issue.4, pp.419-442, 2001.
DOI : 10.1016/S0927-5371(01)00039-2

B. Charlot, E. Bautier, and J. Rochex, Ecole et savoir dans les banlieues et ailleurs, 1992.

A. Chartier, Questions d'apprentissage. Cahiers Pédagogiques, p.445, 1992.

D. Cobb-clark, The Link Between Personality and Labor Market Outcomes. Présenté à The Spencer Foundation Conference Series on Individual Differences and Economic Behavior, 2010.

J. Coleman, Equality of Educational Opportunity (737 p.). National Center for Educational Statistics, 1966.

J. Coleman, Social capital in the creation of human capital, American Journal of Sociology, vol.94, pp.94-120, 1988.

J. Coleman, Foundations of social theory, 1990.

M. Coleman and T. Deleire, An Economic Model of Locus of Control and the Human Capital Investment Decision, The Journal of Human Resources, vol.38, issue.3, pp.701-721, 2003.
DOI : 10.2307/1558773

D. Cock and H. Halvari, RELATIONS AMONG ACHIEVEMENT MOTIVES, AUTONOMY, PERFORMANCE IN MATHEMATICS, AND SATISFACTION OF PUPILS IN ELEMENTARY SCHOOL, Psychological Reports, vol.15, issue.3, pp.983-997, 1999.
DOI : 10.1007/BF00993892

O. Cosnefroy and T. Rocher, Le redoublement au cours de la scolarité obligatoire : nouvelles analyses, mêmes constats, Éducation & formations, vol.70, pp.73-82, 2004.

J. Coulet, La notion de comp??tence??: un mod??le pour d??crire, ??valuer et d??velopper les comp??tences, Le travail humain, vol.74, issue.1, pp.1-30, 2011.
DOI : 10.3917/th.741.0001

M. Crahay, Peligros, incertidumbres e incumpletud de la l??gica de la competencia en educaci??n, Revue fran??aise de p??dagogie, vol.154, issue.154, pp.97-110, 2006.
DOI : 10.4000/rfp.143

L. M. Crowe, M. H. Beauchamp, C. Catroppa, and V. Anderson, Social function assessment tools for children and adolescents: A systematic review from 1988 to 2010, Clinical Psychology Review, vol.31, issue.5, pp.767-785, 1988.
DOI : 10.1016/j.cpr.2011.03.008

F. J. Cunha and J. J. Heckman, Formulating, identifying and estimating the technology of cognitive and noncognitive skill formation, Journal of Human Resources, vol.43, issue.3, pp.738-782, 2008.

F. J. Cunha, J. J. Heckman, and S. Schennach, Estimating the technology of cognitive and noncognitive skill formation, Econometrica, vol.78, issue.3, pp.883-931, 2012.
DOI : 10.3386/w15664

J. Currie and T. Duncan, Early test scores, socioeconomic status and future outcomes (Working Paper No. 6943) (40 p.), National Bureau of Economic Research, 1999.

A. Da-costa-lasne, La singulière réussite scolaire des enfants d'enseignants : des pratiques éducatives parentales spécifiques ?, Thèse de Doctorat en Sciences de l'Éducation), 2012.

M. Danner, M. Duru-bellat, L. Bastard, S. Suchaut, and B. , L'aide individualisée en seconde. Mise en route et premiers effets d'une innovation pédagogique. Éducation & formations, pp.55-65, 2001.

M. Danner, L. Bastard-landrier, S. Morlaix, and S. , Recherche-Action PREMIS : rapport définitif (138 p.), pp.IREDU-CNRS, 2005.

A. De-la-fuente and A. Ciccone, Le capital humain dans une économie mondiale fondée sur la connaissance : rapport final, 2003.

C. Delorme, L'approche par les compétences : entre promesses, déclarations et réalités du terrain, reconnaissance ou négociation de la complexité, 2008.

A. Diamond, W. S. Barnett, J. Thomas, and S. Munro, Preschool Program Improves Cognitive Control, Science, issue.5855, pp.318-1387, 2007.

T. A. Diprete and J. L. Jennings, Social and behavioral skills and the gender gap in early educational achievement, Social Science Research, vol.41, issue.1, pp.1-15, 2011.
DOI : 10.1016/j.ssresearch.2011.09.001

W. Doise and G. Mugny, Psychologie sociale et développement cognitif, 1997.

J. Dolz and E. Ollagnier, L'énigme de la compétence en éducation, 2002.
DOI : 10.3917/dbu.dolz.2002.01

R. Doron and F. Parot, Dictionnaire de psychologie, 2011.

F. Dubet, L'École des chances. Qu'est-ce qu'une école juste ? Paris: Coédition Seuil -La République des idées, 2004.

F. Dubet and D. Martuccelli, A l'école : sociologie de l'expérience scolaire, 1996.

A. L. Duckworth, C. Peterson, M. D. Matthews, and D. R. Kelly, Grit: Perseverance and passion for long-term goals., Journal of Personality and Social Psychology, vol.92, issue.6, pp.92-1087, 2007.
DOI : 10.1037/0022-3514.92.6.1087

A. L. Duckworth and M. E. Seligman, Self-Discipline Outdoes IQ in Predicting Academic Performance of Adolescents, Psychological Science, vol.55, issue.1, pp.939-944, 2005.
DOI : 10.1037//0021-843X.103.2.192

A. L. Duckworth and D. S. Yeager, Measurement Matters: Assessing Personal Qualities Other Than Cognitive Ability for Educational Purposes, Educational Researcher, vol.44, issue.4, pp.237-251, 2015.
DOI : 10.3102/0013189X15584327

A. Duguet, Les pratiques pédagogiques en première année universitaire : description et analyse de leurs implications sur la scolarité des étudiants (Thèse de Doctorat en Sciences de l'Éducation), 2014.

G. Duncan and K. Magnuson, The Nature and Impact of Early Achievement Skills, Attention and Behavior Problems, Présenté à Rethinking the Role of Neighborhoods and Families on Scholls and School Outcomes for American Children, 2011.

L. Durat and N. Mohib, Le développement des compétences au regard de l'engagement dans l'agir professionnel, Questions Vives, vol.10, pp.25-41, 2008.

J. A. Durlak, R. P. Weissberg, A. B. Dymnicki, R. D. Taylor, and K. B. Schellinger, The Impact of Enhancing Students??? Social and Emotional Learning: A Meta-Analysis of School-Based Universal Interventions, Child Development, vol.37, issue.Suppl. 2S, pp.405-432, 2011.
DOI : 10.1111/j.1467-8624.2010.01564.x

M. Duru-bellat, Filles et garçons à l'école, approches sociologiques et psycho-sociales. Revue Française de Pédagogie, pp.111-141, 1994.

M. Duru-bellat, Les inégalités sociales à l'école: genèse et mythes, 2002.
DOI : 10.3917/puf.duru.2002.01

M. Duru-bellat, La (re)production des rapports sociaux de sexe??: quelle place pour l'institution scolaire???, Travail, genre et soci??t??s, vol.19, issue.1, pp.131-149, 2008.
DOI : 10.3917/tgs.019.0131

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01310840

M. Duru-bellat, Les compétences non académiques en question, Formation Emploi, vol.130, issue.2, pp.13-29, 2015.

M. Duru-bellat, J. Jarousse, and A. Mingat, Les scolarités de la maternelle au lycée, pp.43-60, 1993.

M. Duru-bellat and A. Van-zanten, Sociologie de l'école (3ème édition), 2006.

N. Épinoux, Les compétences sociales et l'apprentissage coopératif au collège : enjeux et perspectives Apprendre à coopérer pour réaliser un projet collectif en EPS et en Sciences Physiques (Thèse de Doctorat en STAPS), 2014.

N. Épinoux and L. Lafont, Développer les compétences sociales par l'apprentissage coopératif au collège : apprendre à collaborer pour réaliser un projet collectif en EPS et en sciences physiques. Formation et profession, pp.37-47, 2014.

E. H. Erikson, Identity and the Life Cycle: Selected papers, Psychological Issues, vol.1, pp.18-171, 1959.

A. Fagnant and C. Dierendonck, Table ronde : comment assurer l'évaluation diagnostique des compétences scolaires ?, Actes du 24ème colloque Adméé-Europe, 2012.

J. Famose and F. Guérin, La connaissance de soi : en psychologie de l'éducation physique et du sport, 2002.

D. C. Farran, M. W. Lipsey, and S. Wilson, Experimental Evaluation of the Tools of the Mind Pre-K Curriculum (95 p.), 2011.

G. Felouzis, Filles et garçons au collège : comportements, dispositions et réussite scolaire en sixième et cinquième (Thèse de Doctorat) Université de Provence -I, 1990.

G. Felouzis, Interactions en classe et réussite scolaire Une analyse des différences fillesgarçons, pp.199-222, 1993.

G. Felouzis, L'efficacité des enseignants, 1997.

G. Felouzis, Les inégalités scolaires, 2014.

G. Felouzis and J. Perroton, Die Auswirkung der Schulanstalt neu denken??: Schulm??rkte und Mobilisierung, Revue fran??aise de p??dagogie, vol.159, issue.159, pp.103-118, 2007.
DOI : 10.4000/rfp.1133

A. Feyfant, Les effets de l'éducation familiale sur la réussite scolaire, Veille et Analyses ifÉ, vol.63, p.14, 2011.

L. Filisetti, La politesse à l'école une compétence sociale pour réussir ? Grenoble: Presses universitaires de Grenoble, 2009.

L. Filisetti, K. R. Wentzel, and É. Dépret, Die Soziale Ziele der Schulern: Ursachen und Konsequenzen in der Schule, Revue fran??aise de p??dagogie, vol.155, issue.155, pp.45-56, 2006.
DOI : 10.4000/rfp.220

J. D. Finn and D. A. Rock, Academic success among students at risk for school failure., Journal of Applied Psychology, vol.82, issue.2, pp.221-234, 1997.
DOI : 10.1037/0021-9010.82.2.221

A. Florin, Développement des liens sociaux, EA3259)) ( 21 p.). Inspection Académique 44, 2008.

M. Ford, Social cognition and social competence in adolescence., Developmental Psychology, vol.18, issue.3, pp.323-340, 1982.
DOI : 10.1037/0012-1649.18.3.323

M. E. Ford, Linking social-cognitive processes with effective social behavior: A living systems approach Advances in cognitive-behavioral research and therapy, pp.167-211, 1984.

M. E. Ford, Motivational opportunities and obstacles associated with social responsibility and caring behavior in school contexts Social motivation: Understanding children's school adjustment, pp.126-153, 1996.

D. Fougère, Les méthodes économétriques d'évaluation, pp.105-128, 2010.

B. Galand and M. Vanlede, Le sentiment d'efficacit?? personnelle dans l'apprentissage et la formation??: quel r??le joue-t-il??? D'o?? vient-il ? Comment intervenir ?, Savoirs, vol.Hors s??rie, issue.5, pp.91-116, 2004.
DOI : 10.3917/savo.hs01.0091

B. Gendron, Why emotional capital matters in education and in labour? Toward an optimal exploitation of human capital and knowledge management (Les Cahiers de la Maison des Sciences Economiques No. 113), 2004.

B. Gendron, Capital émotionnel fille-garçons : quelles différences à l'école, Carrières scolaires -Symposium Genre et Education, 2007.

B. Gendron, Filles, gar??ons??: quel capital ??motionnel pour quelles cons??quences???, Tr??ma, vol.32, issue.32, pp.39-47, 2010.
DOI : 10.4000/trema.1095

B. Gendron, Capital Humain et Capital Emotionnel Pourquoi ils importent dans les ressources humaines : Des notions aux pratiques, L. Marmoz & V. Attias-Delattre, Ressources humaines, force de travail, et capital humain : Des notions aux pratiques Paris: L'Harmattan, pp.175-185, 2011.

P. Gillet, Construire la formation : outils pour les enseignants et les formateurs, 1991.

E. L. Glaeser, D. Laidson, and B. Sacerdote, An Economic Approach to Social Capital (Working Paper No. 7728), National Bureau of Economic Research, 2000.

D. Glasman, L'accompagnement scolaire. Sociologie d'une marge de l'école, 2001.

D. Glasman and L. Besson, Le travail des élèves pour l'école en dehors de l'école (2ème édition), 2004.

J. Gleizes, Le capital humain, Multitudes, vol.2, issue.2, pp.111-112, 2000.
DOI : 10.3917/mult.002.0111

A. H. Goldsmith, J. R. Veum, and W. J. Darity, THE IMPACT OF PSYCHOLOGICAL AND HUMAN CAPITAL ON WAGES, Economic Inquiry, vol.16, issue.4, pp.815-829, 1997.
DOI : 10.1111/j.1465-7295.1997.tb01966.x

D. Goleman, L'intelligence émotionnelle, Comment transformer ses émotions en intelligence, 1997.

A. Goodman and P. Gregg, Poorer children's educational attainment how important are attitudes and behaviour? York: Joseph Rowntree Foundation, 2010.

M. T. Greenberg and C. A. Kusche, Preventive Intervention for School-Age Deaf Children: The PATHS Curriculum, Journal of Deaf Studies and Deaf Education, vol.3, issue.1, pp.49-63, 1998.
DOI : 10.1093/oxfordjournals.deafed.a014340

F. Green, S. Machin, and D. Wilkenson, The Meaning and Determinants of Skills Shortages, Oxford Bulletin of Economics and Statistics, vol.60, issue.2, pp.165-188, 1998.
DOI : 10.1111/1468-0084.00093

A. Grisay, Évolution des acquis cognitifs et socio-affectifs des élèves au cours des années de collège. Note d'information, pp.97-123, 1997.

A. Grisay, Que savons-nous de l'« effet établissement, pp.215-230, 2006.

M. Grossman, On the Concept of Health Capital and the Demand for Health, Journal of Political Economy, vol.80, issue.2, pp.223-255, 1972.
DOI : 10.1086/259880

A. Guillain and R. Pry, Die schulische Anpassung und die Neuorganisierung der soziokognitiven F??higkeiten bei drei- bis vierj??hrigen Kindern: Stabilit??t und Ver??nderung in den p??dagogischen Stilen, Revue fran??aise de p??dagogie, vol.158, issue.158, pp.59-69, 2007.
DOI : 10.4000/rfp.489

P. Guimard, O. Cosnefroy, and A. Florin, Évaluation des comportements et des compétences scolaires par les enseignants et prédiction des performances et des parcours à l'école élémentaire et au collège. L'orientation scolaire et professionnelle, pp.179-202, 2007.

D. S. Hamermesh and J. E. Biddle, Beauty and the Labor Market, American Economic Review, vol.84, pp.1174-1194, 1994.

S. Harter, The Perceived Competence Scale for Children, Child Development, vol.53, issue.1, pp.87-97, 1982.
DOI : 10.2307/1129640

S. Harter, Competence as a dimension of self-evaluation: toward a comprehensive model of self-worth The development of the self, pp.55-122, 1985.

S. Harter, Causes, correlated, and the functional role of global self-worth, Perception of competence and incompetence across the life-span, pp.67-97, 1989.

S. Harter, The construction of the self: a developmental perspective, 1999.

H. Conseil-de, Recommandations pour le socle commun, 2006.

J. J. Heckman, SCHOOLS, SKILLS, AND SYNAPSES, Economic Inquiry, vol.230, issue.6, pp.289-324, 2008.
DOI : 10.1111/j.1465-7295.2008.00163.x

J. J. Heckman, J. E. Humphries, and N. Mader, The GED, Handbook of the Economics of Education, pp.423-484, 2011.

J. J. Heckman, H. Ichimura, and P. Todd, Matching As An Econometric Evaluation Estimator, Review of Economic Studies, vol.65, issue.2, pp.261-294, 1998.
DOI : 10.1111/1467-937X.00044

J. J. Heckman and T. Kautz, Hard evidence on soft skills, Labour Economics, vol.19, issue.4, pp.451-464, 2012.
DOI : 10.1016/j.labeco.2012.05.014

J. J. Heckman and T. Kautz, Fostering and Measuring Skills: Interventions That Improve Character and Cognition (No. w19656) (122 p.), National Bureau of Economic Research, 2013.

J. J. Heckman, L. Malofeeva, R. Pinto, and P. Savelyev, Understanding the Mechanisms Through Which an Influential Early Childhood Program Boosted Adult Outcomes, 2010.

J. J. Heckman and Y. Rubinstein, The Importance of Noncognitive Skills: Lessons from the GED Testing Program, American Economic Review, vol.91, issue.2, pp.145-149, 2001.
DOI : 10.1257/aer.91.2.145

J. J. Heckman, J. Stixrud, and S. Urzua, The Effects of Cognitive and Noncognitive Abilities on Labor Market Outcomes and Social Behavior, Journal of Labor Economics, vol.24, issue.3, pp.411-482, 2006.
DOI : 10.1086/504455

L. Hernandez, Relations entre pairs et mobilisation scolaire d'adolescents de 14 à 16 ans : entre richesse et pression du groupe : le rôle médiateur de la valeur accordée à l'école (Thèse de Doctorat en Psychologie), 2012.

S. Hue, J. Rousse, M. L. Bon, and F. F. Strayer, Auto??valuation des comp??tences personnelles et l'image de soi de l'enfant en milieu scolaire, Bulletin de psychologie, vol.499, issue.1, pp.3-14, 2009.
DOI : 10.3917/bupsy.499.0003

M. C. Huguet, Kulturgut und soziale Ungleichheiten im Schulerfolg: die Auswirkung der musikalischen Praktiken, Revue fran??aise de p??dagogie, vol.162, issue.162, pp.45-57, 2008.
DOI : 10.4000/rfp.774

M. Ichou and L. Vallet, Performances scolaires, orientation et inégalités sociales d'éducation. Évolution en France en quatre décennies, Éducation & formations, vol.82, pp.9-18, 2012.

W. James, The Principles of Psychology (in two volumes), 1890.

V. Jendoubi, Estime de soi et éducation scolaire, 2002.

G. Joët, C. Nurra, P. Bressoux, and P. Pansu, Le jugement scolaire : un déterminant des croyances sur soi des élèves, Psychologie & Éducation, vol.3, pp.23-40, 2007.

P. Jonnaert, Compétences et socioconstructivisme un cadre théorique, 2009.

D. Jourdan, Éducation à la santé quelle formation pour les enseignants ? Saint-Denis, 2010.

M. Knapp, D. King, A. Healey, and C. Thomas, Economic outcomes in adulthood and their associations with antisocial conduct, attention deficit and anxiety problems in childhood, Journal of Mental Health Policy and Economics, vol.14, issue.3, pp.137-147, 2011.

P. Kuhn and C. Weinberger, Leadership Skills and Wages, Journal of Labor Economics, vol.23, issue.3, pp.395-436, 2005.
DOI : 10.1086/430282

G. W. Ladd, S. H. Birch, and E. S. Buhs, Children's Social and Scholastic Lives in Kindergarten: Related Spheres of Influence?, Child Development, vol.70, issue.6, pp.1373-1400, 1999.
DOI : 10.1111/1467-8624.00101

B. Lamboy and J. Guillemont, D??velopper les comp??tences psychosociales des enfants et des parents??: pourquoi et comment???, Devenir, vol.26, issue.4, pp.307-325, 2014.
DOI : 10.3917/dev.144.0307

F. Larose, B. Terrisse, and V. Grenon, L'évaluation des facteurs de risque et de protection chez les enfants de maternelle et de premier cycle de l'enseignement primaire : l'échelle des compétences éducatives parentales (ECEP) Revue Internationale de l'Éducation Familiale, Recherches et interventions, vol.4, issue.2, pp.103-127, 2000.

L. Bail and J. , L'accompagnement à la scolarité (SCEREN-CRDP Académie d'Amiens), 2007.

. Amiens, [Paris]: Canopé -CRDP de l'Aisne

L. Boterf and G. , De la compétence : essai sur un attracteur étrange, 1994.

L. Boterf and G. , Construire les compétences individuelles et collectives. Paris: Éditions d'organisation, 2001.

L. Boterf and G. , Ingénierie et évaluation des compétences, 2002.

L. Boterf and G. , Repenser la compétence. Paris: Eyrolles-Editions d'Organisation, 2010.

L. Boterf and G. , Construire les compétences individuelles et collectives le modèle: agir et réussir avec compétence, les réponses à plus de 100 questions, 2013.

L. Cam, M. Rocher, T. Verlet, and I. , Forte augmentation des acquis des élèves à l'entrée au CP entre, 1997.

A. Lecocq, M. Ammi, and É. Bellarbre, Le score de propension??: un guide m??thodologique pour les recherches exp??rimentales et quasi exp??rimentales en ??ducation, Mesure et évaluation en éducation, pp.69-100, 2014.
DOI : 10.7202/1035914ar

S. Leduc and G. Valléry, Approche des compétences sociales par l'analyse de l'activité : une étude chez les aides à domicile. L'orientation scolaire et professionnelle, pp.387-419, 2006.

R. Legendre, Dictionnaire actuel de l'éducation (ESKA) Montréal: Guérin Éditeur, 1993.

B. Lenzen, H. Dénervaud, and B. Poussin, Les compétences personnelles et sociales en question. Illustration à travers deux outils d'évaluation en éducation physique et sportive, 2012.

N. Leroy and P. Bressoux, Does amotivation matter more than motivation in predicting mathematics learning gains? A longitudinal study of sixth-grade students in France, Contemporary Educational Psychology, vol.44, issue.45, pp.44-45, 2016.
DOI : 10.1016/j.cedpsych.2016.02.001

N. Leroy, P. Bressoux, P. Sarrazin, and D. Trouilloud, A sociocognitive model of academic learning: the motivational style of teachers, its perception by their students, and motivational processes, Revue fran??aise de p??dagogie, vol.182, issue.182, pp.71-92, 2013.
DOI : 10.4000/rfp.4008

A. Lieury and F. Fenouillet, Motivation et réussite scolaire, 2013.

C. Lleras, Do skills and behaviors in high school matter? The contribution of noncognitive factors in explaining differences in educational attainment and earnings, Social Science Research, vol.37, issue.3, pp.888-902, 2008.
DOI : 10.1016/j.ssresearch.2008.03.004

D. Loizon and M. Gruet, L'enseignement de l'éducation à la santé en écoles élémentaires par des intervenants en EPS. Carrefours de l'éducation, pp.59-73, 2011.

B. Lundvall and B. Johnson, The Learning Economy, Journal of Industry Studies, vol.4, issue.3, pp.23-42, 1994.
DOI : 10.1016/0048-7333(84)90018-0

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-00464519

N. Mandon, Analyse des emplois et gestion anticipée des compétences, 1990.

S. Martineau, La question des compétences : tour d'horizon socio-historique de la notion et analyse conceptuelle (74 p.) Université du Québec à Trois-Rivières: Laboratoire d'analyse de l'insertion professionnelle en enseignement (LAPIDE), 2006.

D. Martinot, Le Soi : les approches psychosociales, 1995.

D. Martinot, Connaissance de soi et estime de soi : ingrédients pour la réussite scolaire. Revue des sciences de l'éducation, pp.483-502, 2001.

D. Martinot, Le soi, les autres et la société, 2008.

A. Masten, C. Desjardins, C. M. Mccormick, S. I. Kuo, and J. D. Long, The significance of childhood competence and problems for adult success in work: A developmental cascade analysis, Development and Psychopathology, vol.64, issue.03, pp.679-694, 2010.
DOI : 10.1017/S0954579499001996

J. L. Matson and J. Wilkins, Psychometric testing methods for children's social skills, Research in Developmental Disabilities, vol.30, issue.2, pp.249-374, 2009.
DOI : 10.1016/j.ridd.2008.04.002

D. Méda, Le capital social : un point de vue critique. L'Économie politique, pp.36-47, 2002.

D. Meuret and S. Morlaix, L'influence de l'origine sociale sur les performances scolaires??: par o?? passe-t-elle???, Revue fran??aise de sociologie, vol.47, issue.1, pp.49-79, 2006.
DOI : 10.3917/rfs.471.0049

J. Mincer, Investment in Human Capital and Personal Income Distribution, Journal of Political Economy, vol.66, issue.4, pp.281-302, 1958.
DOI : 10.1086/258055

A. Mingat, Expliquer la variété des acquisitions au cours préparatoire : les rôles de l'enfant, la famille et l'école. Revue Française de Pédagogie, pp.47-63, 1991.
DOI : 10.3406/rfp.1991.1355

L. Ministère-de-l-'emploi-et-de and . Solidarité, Ministère de l'Éducation Nationale, Ministère de la Jeunesse et des Sports, Ministère délégué à la Famille, à l'Enfance et aux personnes Handicapées, Ministère délégué à la ville, Fonds d'Action Sociale, Caisse Nationale des Allocations Familiales Charte Nationale de l'accompagnement scolaire, 2001.

N. Mons and A. Heim, Le redoublement : une aide à la réussite scolaire ? (Conférence de presse de rentrée du Cnesco), CNESCO Conseil National d'Évaluation du Système Scolaire, 2014.

S. Morlaix, Identifier et évaluer les compétences dans le système éducatif : quels apports pour la recherche en éducation?, 2007.

S. Morlaix, Compétences des élèves et dynamique des apprentissages, 2009.

S. Morlaix, Les compétences sociales : Quels apports dans la compréhension des différences de réussite à l'école primaire ? (Document de travail de l'IREDU No, DT, vol.2015, issue.2, 2015.

R. J. Murnane, J. B. Willett, M. J. Braatz, and Y. Duhaldeborde, Do different dimensions of male high school students' skills predict labor market success a decade later? Evidence from the NLSY, Economics of Education Review, vol.20, issue.4, pp.311-320, 2001.
DOI : 10.1016/S0272-7757(00)00056-X

R. J. Murnane, J. B. Willett, and K. Parker-boudett, Do High School Dropouts Benefit From Obtaining a GED?, Educational Evaluation and Policy Analysis, vol.17, issue.2, pp.133-147, 1995.
DOI : 10.3102/01623737017002133

N. Nader-grosbois, Régulation, autorégulation, dysrégulation: pistes pour l'intervention et la recherche, 2007.

D. W. Nangle, D. J. Hansen, C. A. Erdley, and P. J. Norton, Practitioner's guide to empirically based measures of social skills, 2010.
DOI : 10.1007/978-1-4419-0609-0

D. A. Neal and W. R. Johnson, The Role of Premarket Factors in Black-White Wage Differences, Journal of Political Economy, vol.104, issue.5, pp.869-895, 1996.
DOI : 10.1086/262045

X. Nau, Les inégalités à l'école (Les Avis du Conseil Économique, social et environnemental), 2011.

E. Nnang, L'approche par compétences dans les pays en développement : quels effets des réformes curiculaires en Afrique Subsaharienne ? (Thèse de Doctorat en Sciences de l'Éducation), 2015.

O. Groves and M. , How important is your personality? Labor market returns to personality for women in the US and UK, Journal of Economic Psychology, vol.26, issue.6, pp.827-841, 2005.
DOI : 10.1016/j.joep.2005.03.001

L. S. Pagani, C. Fitzpatrick, L. Belleau, and M. Janosz, Prédire la réussite scolaire des enfants en quatrième année à partir de leurs habiletés cognitives, comportementales et motrices à la maternelle, Étude longitudinale du développement des enfants du Québec, 1998.

J. Paul and F. Suleman, La production de connaissances dans la soci??t?? de la connaissance??: quel r??le pour le syst??me ??ducatif ?, Education et soci??t??s, vol.15, issue.1, pp.19-43, 2005.
DOI : 10.3917/es.015.0019

P. Perrenoud, Métier d'élève et sens du travail scolaire, 1994.

P. Perrenoud, Construire des compétences dès l'école. Issy-les-Moulineaux, 1997.

P. Perrenoud, Construire des compétences, tout un programme! Vie Pédagogique, pp.16-20, 1999.

P. Perrenoud, L'approche par compétences, une réponse à l'échec scolaire? In Actes du Colloque de l'association de pédagogie collégiale, 2000.

S. Perren, C. Forrester-knauss, and F. D. Alsaket, Self-and other-oriented social skills : Differential associations with children's mental health and bullying roles, Journal for Educational Research Online, vol.4, issue.1, pp.99-123, 2012.

A. Perruchet, Investir dans une thèse : capital humain ou capital culturel?, Thèse de Doctorat en Sciences Economiques, 2005.

D. A. Philipps and M. Zimmerman, The developmental course of perceived competence and incompetence among competent children, pp.41-66, 1990.

D. A. Philipps, Socialization of Perceived Academic Competence among Highly Competent Children, Child Development, vol.58, issue.5, pp.1308-1320, 1987.
DOI : 10.2307/1130623

C. Piquée and B. Suchaut, Les opinions des acteurs confrontées à l'évaluation externe : le cas d'une action d'accompagnement scolaire au CP. Les Sciences de l'éducation -Pour l'ère nouvelle, pp.103-126, 2002.

A. Planche, L'imposture scolaire La destruction organisée de notre système éducatif par la doctrine des (in)compétences, 2012.

S. Ponthieux, Le capital social, 2006.

Y. Prêteur and B. Vial, Estime de soi scolaire et métier d'élève, Lausanne: Delachaux et Niestlé, pp.195-215, 1998.

R. Putnam, The prosperous community. Social capital and public life, The American Prospect, vol.4, issue.13, pp.35-42, 1993.

R. Putnam, Bowling alone: America's declining social capital, Political Science and Politics, vol.28, issue.4, pp.65-78, 1995.

R. Rakocevic, Implication des parents dans la réussite à l'école : éclairages internationaux, Éducation & formations, vol.85, pp.31-46, 2014.

A. Rambaud, Les effets des dispositifs pédagogiques sur l'estime de soi et la maîtrise de la lecture des élèves de CP et de CE1 : suivi longitudinal, 2009.

B. Rey, Par delà les disciplines scolaires, à la recherche de compétences transdisciplinaires Champagne- Ardenne, Apprendre à apprendre : un enjeu face à l'exclusion sociale, pp.47-59, 1998.

M. Richards, R. Abbott, G. Collis, P. Hackett, M. Hotopf et al., Childhood mental health and life chances in post-war Britain: Insights from three national birth cohort studies (A report for the Sainsbury Centre for Mental Health), 2009.

B. W. Roberts, N. R. Kuncel, R. Shiner, A. Caspi, and L. R. Goldberg, The Power of Personality: The Comparative Validity of Personality Traits, Socioeconomic Status, and Cognitive Ability for Predicting Important Life Outcomes, Perspectives on Psychological Science, vol.26, issue.4, pp.313-345, 2007.
DOI : 10.1111/1467-6494.00102

M. M. Robles, Executive Perceptions of the Top 10 Soft Skills Needed in Today's Workplace, Business Communication Quarterly, vol.75, issue.4, pp.453-465, 2012.
DOI : 10.1177/1080569912460400

J. Rochex, Le sens de l'expérience scolaire, 1995.

X. Roegiers, Savoirs, capacités et compétences à l'école : une quête de sens. Forumpédagogies, pp.24-31, 1999.

M. Romainville, L'irrésistible ascension du terme « compétence » en éducation. Enjeux, pp.132-142, 1996.

M. Romainville, Compétences et savoirs, deux faces d'une même pièce. Les Cahiers pédagogiques, pp.11-12, 2009.

M. Romainville, G. Bernaerdt, C. Delory, A. Genard, A. Leroy et al., Réformes : à ceux qui s'interrogent sur les compétences et leur évaluation, Forum pédagogie, pp.21-27, 1998.

M. Rosenberg, Society and the Adolescent Self-Image, 1965.
DOI : 10.1515/9781400876136

J. B. Rotter, Generalized expectancies for internal versus external control of reinforcement., Psychological Monographs: General and Applied, vol.80, issue.1, 1966.
DOI : 10.1037/h0092976

T. W. Schultz, Investment in Human Capital, American Economic Review, vol.51, issue.1, pp.1-17, 1961.

M. Simonet, Approche par compétences et réduction des inégalités d'apprentissage : un mariage impossible. Bulletin du CIFEN -Centre interfacultaire de formation des enseignants, pp.5-9, 2011.

R. Sirota, Le métier d'élève (note de synthèse) Revue Française de Pédagogie, pp.85-108, 1993.

C. Souchal, Etude des déterminants des inégalités de destins scolaires : Représentations de l'intelligence, de la réussite et contextes évaluatifs (Thèse de Doctorat en Sciences de l'Éducation), 2012.

M. Spence, Job Market Signaling, The Quarterly Journal of Economics, vol.87, issue.3, pp.355-374, 1973.
DOI : 10.2307/1882010

S. H. Spence, Social Skills Training with Children and Young People: Theory, Evidence and Practice, Child and Adolescent Mental Health, vol.30, issue.2, pp.84-96, 2003.
DOI : 10.1207/153744202753604494

J. E. Stiglitz, C. E. Walsh, and J. Lafay, Principes d'économie moderne, 2007.

M. Stroobants, La production flexible des aptitudes. Education Permanente, pp.11-21, 1998.

B. Suchaut, La lecture au CP. Les déterminants de la réussite Vers la maîtrise de l'écrit, par tous, Association pour Favoriser une École Efficace (APFEE), pp.29-39, 2002.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-00103563

B. Suchaut, Les différences et les inégalités de réussite à l'école primaire : Enseignements, portée et utilité des résultats de la recherche en éducation, 2004.

B. Suchaut, L'aide aux élèves : diversité des formes et des effets des dispositifs. Communication aux 2èmes rencontres nationales sur l'Accompagnement, 2009.

F. Suleman, La production et valorisation des compétences sur le marché du travail : des approches néo-classiques à l'économie des conventions, Thèse de Doctorat en Sciences Economiques). Université de Bourgogne -ISCTE (Instituto, 2003.

J. Tardif, L'évaluation des compétences : documenter le parcours de développement, pp.Chenelière-éducation, 2006.

D. Touahri, Investissement dans le capital humain et risque : Fondements théoriques et perspectives empiriques, Thèse de Doctorat en Sciences Economiques, 2009.

T. Troncin, Le redoublement : radiographie d'une décision à la recherche de sa légitimité (Thèse de Doctorat en Sciences de l'Éducation), 2005.

J. Tudge, When collaboration leads to regression: Some negative consequences of socio-cognitive conflict, European Journal of Social Psychology, vol.20, issue.2, pp.123-138, 1989.
DOI : 10.1002/ejsp.2420190204

A. Vásquez-bronfman and I. Martinez, La socialisation à l'école: approche ethnographique, 1996.

R. Viau, La motivation en contexte scolaire, 1997.

R. P. Weissberg, K. Kumpfer, and M. E. Seligman, Prevention that works for children and youth: An introduction., American Psychologist, vol.58, issue.6-7, pp.425-432, 2003.
DOI : 10.1037/0003-066X.58.6-7.425

K. R. Wentzel, Adolescent classroom goals, standards for performance, and academic achievement: An interactionist perspective., Journal of Educational Psychology, vol.81, issue.2, pp.131-142, 1989.
DOI : 10.1037/0022-0663.81.2.131

K. R. Wentzel, Relations between Social Competence and Academic Achievement in Early Adolescence, Child Development, vol.62, issue.5, pp.1066-1078, 1991.
DOI : 10.2307/1131152

K. R. Wentzel, Motivation and Achievement in Early Adolescence: The Role of Multiple Classroom Goals, The Journal of Early Adolescence, vol.13, issue.1, pp.4-20, 1993.
DOI : 10.1177/0272431693013001001

K. R. Wentzel, Relations of social goal pursuit to social acceptance, classroom behavior, and perceived social support., Journal of Educational Psychology, vol.86, issue.2, pp.173-182, 1994.
DOI : 10.1037/0022-0663.86.2.173

K. R. Wentzel, Social and Academic Motivation in Middle School: Concurrent and Long-Term Relations to Academic Effort, The Journal of Early Adolescence, vol.16, issue.4, pp.390-406, 1996.
DOI : 10.1177/0272431696016004002

K. R. Wentzel, Social relationships and motivation in middle school: The role of parents, teachers, and peers., Journal of Educational Psychology, vol.90, issue.2, pp.202-209, 1998.
DOI : 10.1037/0022-0663.90.2.202

K. R. Wentzel and S. R. Asher, The Academic Lives of Neglected, Rejected, Popular, and Controversial Children, Child Development, vol.66, issue.3, pp.754-763, 1995.
DOI : 10.2307/1131948

K. R. Wentzel, L. Filisetti, and L. Looney, Adolescent Prosocial Behavior: The Role of Self-Processes and Contextual Cues, Child Development, vol.32, issue.3, pp.895-910, 2007.
DOI : 10.1111/1467-6494.7106012

J. E. Zins, R. P. Weissberg, M. C. Wang, and H. J. Walberg, Building academic success on social and emotional learning: What does the research say, 2004.