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Thèse Année : 2001

CONTRIBUTION TO TEACHERS ’ PROFESSIONNALITY STUDY. TEACHERS FACING UNEXPECTED EVENTS IN CLASS

CONTRIBUTION A L’ETUDE DE LA PROFESSIONNALITE ENSEIGNANTE. DES ENSEIGNANTS DE COLLEGE FACE A L’IMPREVU EN CLASSE

Résumé

Through the multiple vision it presents, the Science of Education has allowed to see the upheavels and modifications within the French Educational System brought about since the Third Republic, in regards to the teachers relation ship to their functions. In the representations of Secondary School teachers there can be seen two project target in dialectical tension in the diverse reforms. The first linked to the assimilation of differences, the second to the personal fulfilment, the responsability of these project lying whith the teatcher in the classroom. Thus the models of professional norm have been created conceived as requirement to which teachers’ refer to a greater or less extent in their daily practice. Research on the professional environment sets out to locate and understand the organizing principles of the teachers ‘ perception concerning unexpected situations which arise in the class room and to understand the procedure of ‘making do’ which they develop. The results of investigations (interviews, observations, and questionning) have established that professional context, seniority (either professional or in the school) and their involvement were different from representations, and these were different according to the model norms evoked.
Les Sciences de l’Education, par le regard pluriel qu’elles autorisent, ont permis ici de repérer les modifications que les bouleversements du système éducatif depuis la IIIème République, ont entraînées dans le rapport des enseignants à leur fonction. Les représentations des professeurs de collège témoignent de deux « projets-visées », en tension dialectique dans les diverses réformes, liés l’un à l’assimilation des différences, l’autre à leur épanouissement, projets dont l’articulation incombe aux enseignants sur le terrain. Ainsi se sont construits des « modèles normatifs » de professionnalité conçus comme des « exigences » auxquels se réfèrent plus ou moins les enseignants dans leur pratique quotidienne. La recherche sur le terrain s’est attachée à repérer les principes organisateurs des représentations des enseignants concernant l’imprévu en classe, et à comprendre les processus à l’œuvre dans le « faire avec » qu’ils développent. Les résultats des enquêtes (entretiens, observations et questionnaires) ont établi que le contexte professionnel, l’ancienneté (professionnelle et dans le collège), et l’implication étaient différentiels des représentations, et que celles-ci se différenciaient selon les modèles normatifs de professionnalité évoqués.
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  • HAL Id : tel-01278946 , version 1

Citer

Nicole Benaïoun-Ramirez. CONTRIBUTION A L’ETUDE DE LA PROFESSIONNALITE ENSEIGNANTE. DES ENSEIGNANTS DE COLLEGE FACE A L’IMPREVU EN CLASSE . Education. Université de Toulouse 2 Le Mirail, 2001. Français. ⟨NNT : ⟩. ⟨tel-01278946⟩
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Dernière date de mise à jour le 20/04/2024
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