Le moi de l'hagiographe. La conscience d'auteur de Jean Diacre de Naples vers 900
Résumé
Around 900 AD, John the Deacon of Naples’ hagiographical works include numerous personal details, even autobiographical ones. This article focuses precisely on these passages, specially on three very detailed prefaces, to point out what the author shows of his work and of himself. John has his very own ways to resolve the contradictions between the topoi proper to the genre and the author’s freedom, between the mandatory humility ant the lettered man’s consciousness and pride. Resorting to Jerome’s endorsement, in particular, enables him to appear unyieldingly self-confident while stepping back behind an unsurpassable model.
L’œuvre hagiographique de Jean Diacre de Naples, vers 900, comporte de nombreux détails personnels, voire autobiographiques. Cet article étudie précisément ces passages, en particulier trois prologues très détaillés, pour mettre en évidence ce que l’auteur dit de son travail et de lui-même. Jean trouve ses propres façons de résoudre les contradictions entre topoi du genre et liberté d’auteur, entre nécessaire humilité et conscience et fierté de lettré. Tout particulièrement, le recours à la caution de saint Jérôme lui permet de se montrer inflexiblement sûr de lui tout en s’effaçant derrière un modèle indépassable.
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