Secret et publicité - HAL Access content directly
Special issue Cahiers de Recherches Médiévales et Humanistes = Journal of Medieval and Humanistic Studies Year : 2022

Secret et publicité

Abstract

This section brings together five contributions that, in various contexts, study the dialectic between secrecy and publicity between the Middle Ages and the Renaissance. It highlights on the one hand the long and complex relationship between these two concepts, on the other hand some of their fine developments, focusing for instance on the control of information within the political framework.
Ce dossier réunit cinq contributions qui, dans des contextes variés, étudient la dialectique entre secret et publicité entre Moyen Âge et Renaissance. Il met en évidence d’une part l’ancienneté et la continuité des liens complexes entre ces deux notions, souligne d’autre part certaines de leurs évolutions fines, en s’intéressant par exemple aux modalités de contrôle de l’information, à l’évolution des « lieux du secret », ou encore à l’émergence d’une « éthique » du secret.
Loading...
No file

Dates and versions

halshs-04041264, version 1 (22-03-2023)

Identifiers

Cite

Nicolas Lombart, Julien Véronèse. Secret et publicité. Cahiers de Recherches Médiévales et Humanistes = Journal of Medieval and Humanistic Studies, 44, p. 335-440, 2022, ⟨10.48611/isbn.978-2-406-14637-7.p.0335⟩. ⟨halshs-04041264⟩
20 View
0 Download
Last update date on 5/26/24
How are these indicators produced

Altmetric

Share

Gmail Facebook Twitter LinkedIn More