The Role and Place of Sign Language in Deaf Youth's Access to Literacy: Contributions of a Cross-Review of ASL-English and LSF-French Research - HAL-SHS - Sciences de l'Homme et de la Société Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue Frontiers in Communication Année : 2022

The Role and Place of Sign Language in Deaf Youth's Access to Literacy: Contributions of a Cross-Review of ASL-English and LSF-French Research

Rôle et place d’une langue des signes dans l’accès des jeunes sourds à la littératie: apports d’une revue croisée des recherches anglo-saxonnes et francophones

Laurence Beaujard
  • Fonction : Auteur
  • PersonId : 1351901
Marie Perini

Résumé

In this mini-review, we investigate the role sign language (SL) might play in the development of deaf learners' reading skills. Since Stokoe's recognition, in the 1960s, of American Sign Language (ASL) as a language in its own right, the ASL has been progressively included in the research on the development of reading in the deaf, but with different statuses. Two contrasting paradigms can thus be identified in the literature. The first considers that sign language (SL) plays an indirect role in the development of reading skills. In line with the dominant psycholinguistic model of reading acquisition in hearing children, the authors consider that deaf children must first develop phonological representations in order to learn to read, like their hearing peers. For the authors of the second paradigm, SL plays a direct and central role in deaf children's access to reading as long as an appropriate visual (rather than phonological) mediation is made between the SL and the written language. We propose to present an overview of studies in both paradigms, in the American and French contexts. Then, we defend the idea of a "deaf norm", operating both in SL structuring and in information processing in general, justifying the central position that SL must have in any learning by deaf people. We will conclude by outlining some promising avenues for teaching reading to deaf learners.
Dans cette mini-revue, nous étudions le rôle que la langue des signes (LS) pourrait jouer dans le développement des compétences en lecture des apprenants sourds. Depuis la reconnaissance par Stokoe, dans les années 1960, de la langue des signes américaine (LS) comme une langue à part entière, la LS a été progressivement incluse dans les recherches sur le développement de la lecture chez les sourds, mais avec des statuts différents. Deux paradigmes contrastés peuvent ainsi être identifiés dans la littérature. Le premier considère que la langue des signes (LS) joue un rôle indirect dans le développement des compétences en lecture. En accord avec le modèle psycholinguistique dominant de l'acquisition de la lecture chez les enfants entendants, les auteurs considèrent que les enfants sourds doivent d'abord développer des représentations phonologiques afin d'apprendre à lire, comme leurs pairs entendants. Pour les auteurs du second paradigme, la LS joue un rôle direct et central dans l'accès à la lecture des enfants sourds, à condition qu'une médiation visuelle (plutôt que phonologique) appropriée soit effectuée entre la LS et la langue écrite. Nous proposons de présenter un aperçu des études menées dans les deux paradigmes, dans les contextes américain et français. Ensuite, nous défendons l'idée d'une " norme sourde ", opérant à la fois dans la structuration de la LS et dans le traitement de l'information en général, justifiant la position centrale que doit avoir la LS dans tout apprentissage par des personnes sourdes. Nous conclurons en esquissant quelques pistes prometteuses pour l'enseignement de la lecture aux apprenants sourds.
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Citer

Laurence Beaujard, Marie Perini. The Role and Place of Sign Language in Deaf Youth's Access to Literacy: Contributions of a Cross-Review of ASL-English and LSF-French Research. Frontiers in Communication, 2022, 7, pp.810724. ⟨10.3389/fcomm.2022.810724⟩. ⟨hal-04456917⟩
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