Gender and Generic Clashes in The Years Between (Compton Bennett, 1946) - HAL-SHS - Sciences de l'Homme et de la Société Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue Revue LISA / LISA e-journal Année : 2021

Gender and Generic Clashes in The Years Between (Compton Bennett, 1946)

Guerre des sexes et frictions de genres dans The Years Between (Compton Bennett, 1946)

Résumé

Because of the enduring success of her novels and her short stories, Daphne Du Maurier is not immediately associated with the theatre except through her father. The Years Between, her first original play, was, however, a popular success. While the play ends up celebrating the Allies’ forthcoming victory, five months before VE Day, what is striking is its very bitter tone as it dramatises the upheaval that society is about to face. This bittersweet note is precisely what singles out its film adaptation when it was released in 1946. The film, however, is very much a product of producer Sidney Box and his wife Muriel, who co-wrote the screenplay. Unlike other Du Maurier’s adaptations, the Boxes do not so much sentimentalize Du Maurier’s work as give it a feminist and socialist agenda, underscoring both the wife’s perspective and the social ramifications of Du Maurier’s drama. In so doing, the film dramatises the gender clashes through subtle disruptions of viewers’ expectations regarding generic conventions.
En raison du succès durable de ses romans et de ses nouvelles, Daphne du Maurier n’est pas immédiatement associée au théâtre si ce n’est en référence à son père. The Years Between, sa première pièce originale, fut pourtant un succès populaire. Alors que la pièce se clôt sur la victoire prochaine des Alliés, cinq mois avant VE Day, ce qui frappe le plus est le ton désabusé et amer d’une intrigue qui dépeint les bouleversements auxquels la société est alors confrontée. Cette note douce-amère est précisément ce qui distingue l’adaptation filmique réalisée en 1946. Or le film est principalement le produit du producteur Sidney Box et de son épouse Muriel, qui ont co-écrit le scénario. Contrairement aux autres adaptations de du Maurier, les Box ne sentimentalisent pas tant l’œuvre de du Maurier qu’ils lui confèrent une dimension de manifeste féministe et socialiste, mettant en exergue à la fois le point de vue de l’épouse et les ramifications sociales du drame de du Maurier. Ce faisant, le film dramatise les conflits entre genres sexués au travers de subtiles ruptures au sein des conventions génériques.
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halshs-03496755 , version 1 (20-12-2021)

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Citer

Nicole Cloarec. Gender and Generic Clashes in The Years Between (Compton Bennett, 1946). Revue LISA / LISA e-journal, 2021, 19 (52), ⟨10.4000/lisa.13757⟩. ⟨halshs-03496755⟩
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