To what extent are African education policies pro-poor? - HAL Accéder directement au contenu
Autre publication scientifique Cahiers de la Maison des Sciences Economiques Année : 2004

To what extent are African education policies pro-poor?

Résumé

This paper discusses the distributive nature of education policies in developing countries, with a specific emphasis on sub-Saharan Africa. We show that human capital is particularly unequally distributed in sub-Saharan African countries and in Middle-East and North Africa and South Asian regions as well, after taking into account the inevitable (arithmetical) correlation which exists between the aggregate level of human capital and its concentration. We provide further evidence, based on sub-Saharan African schooling structure data, that these countries pay, relatively speaking, little attention to primary education, to the benefit of secondary education. We interpret this bias as the result of specific institutional characteristics of sub-Saharan Africa, which are deeply-rooted in its history (in particular its post-colonial legacy), its demography and its geography.
Ce papier discute la nature distributive des politiques éducatives dans les pays en développement, avec un accent particulier mis sur le cas de l'Afrique sub-saharienne. Nous montrons que la distribution du capital humain est particulièrement inégalitaire en Afrique sub-saharienne, de même que dans la région Afrique du Nord - Moyen Orient et en Asie du sud. Ceci est montré après avoir corrigé les données pour la corrélation inévitable qui existe entre le niveau moyen du capital humain et sa concentration. Nous montrons en complément, à partir de données de structure de la scolarisation en Afrique sub-saharienne, des éléments montrant que ces pays accordent relativement peu d'attention à l'éducation primaire par comparaison à l'éducation secondaire. Nous interprétons ce biais comme le résultat de caractéristiques institutionnelles spécifiques à l'Afrique sub-saharienne, liées à son histoire (notamment son héritage post-colonial), sa démographie et sa géographie.
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halshs-03322220, version 1 (18-08-2021)

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  • HAL Id : halshs-03322220 , version 1

Citer

Jean-Claude Berthélemy. To what extent are African education policies pro-poor?. 2004. ⟨halshs-03322220⟩
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Dernière date de mise à jour le 20/04/2024
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