The Islamic veil in the Gulf and Arabian modernity: A qualitative study on female managers - HAL Accéder directement au contenu
Article dans une revue Arabian Humanities Année : 2020

The Islamic veil in the Gulf and Arabian modernity: A qualitative study on female managers

Voile islamique dans le Golfe et modernité arabe : Une étude qualitative sur des femmes managers

Résumé

The aim of this study is to identify the feelings of female managers in the Gulf region about the Islamic veil, and the meanings they attribute to this veil, a key element of Arabian modernity and of the evolving gender-inclusive business environment. This three-year study, conducted in the Gulf region focused on the values of Arabian female managers after their sudden admission into the professional world, especially since the early 2000s. Twenty women participated in the qualitative study, in which semi-structured interviews were used to question interviewees about their values, notably the influence of religion on their daily behavior and way of thinking. The discussion is supported by both anthropological data and religious sources. A significant proportion of the questionnaire focused on the interviewees’ religious feelings, and in particular on a crucial and controversial subject in Europe: the Islamic veil. The main findings suggest that although the Islamic veil has religious significance for the interviewees, they consistently privileged the concept of free choice, showing that female managers in the Gulf region see it a form of symbolization of religious obligation, and this view is one of the essential markers of Arabian modernity.
L'objectif de cette étude est d'identifier les sentiments et la signification que les femmes cadres du Golfe attribuent au voile islamique en tant qu'élément clé de la modernité arabe et de l'évolution de l'environnement des affaires intégrant la dimension de genre. Cette étude de trois ans menée dans la région du Golfe porte sur les valeurs portées par les femmes cadres arabes après leur entrée soudaine dans le monde professionnel, en particulier depuis le début des années 2000. 20 femmes ont participé à une étude qualitative composée d'entretiens enregistrés semi-structurés concernant leurs valeurs, notamment l'influence de la religion dans leur comportement et leur pensée au quotidien. La discussion est renforcée par l'utilisation de données anthropologiques ainsi que de sources religieuses. Une partie importante du questionnaire a donc consisté à questionner les personnes interrogées sur leurs sentiments religieux et notamment sur un sujet crucial et controversé en Europe : le voile islamique. La principale conclusion de cette étude est que, bien que le voile ait une signification religieuse pour les personnes interrogées, la notion de libre choix est toujours mise en avant et montre une forme de symbolisation de l'obligation religieuse pour les femmes cadres de la région du Golfe qui semble être un des marqueurs essentiels de la modernité arabe.
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halshs-03157225, version 1 (03-03-2021)

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Citer

Arnaud Lacheret, Mohammad Omar Farooq. The Islamic veil in the Gulf and Arabian modernity: A qualitative study on female managers. Arabian Humanities, 2020, La culture pop dans la péninsule Arabique (14), ⟨10.4000/cy.6496⟩. ⟨halshs-03157225⟩
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Dernière date de mise à jour le 20/04/2024
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