Abstract : This contribution focuses on three Parisian circuses which, during the 19th century hosted symphonic works, vocal orphans and commemorations or charity concerts. Their architectural and acoustic characteristics, their layout and gauge will be studied as well as the repertoires which performed there and the public which frequented them. Their impact on the diffusion of music, the reactions of the public and the critics, but also the codes and media of visual representations are considered to understand the astonishment they aroused, their popular but relative ephemeral success for a few decades.
Résumé : Cette contribution se penche sur trois cirques parisiens qui au XIXe siècle ont accueilli des œuvres symphoniques, des orphéons vocaux et des commémorations ou concerts de bienfaisance en musique. Leurs caractéristiques architecturales et acoustiques, leur aménagement et leur jauge seront étudiés de même que les répertoires qui y furent joués et le public qui les fréquenta. Leur impact sur la diffusion de la musique, les réactions du public et de la critique, mais aussi les codes et supports de représentation visuelle sont considérés pour comprendre l’étonnement qu’ils suscitèrent, leur succès populaire, indéniable mais éphémère, pendant quelques décennies.