Carmontelle's Portraits of Musicians - HAL-SHS - Sciences de l'Homme et de la Société Accéder directement au contenu
Chapitre D'ouvrage Année : 2020

Carmontelle's Portraits of Musicians

Résumé

Scholars studying Carmontelle in recent years have concentrated in particular on his “garden of illusions”. But what did its visitors hear? How did they enjoy the garden for their musical entertainment? Carmontelle himself supplies us with clues. His portraits of musicians—some sixty in all—help us to envision the soundscape of the Jardin de Monceau (and those of other Parisian gardens). A good half of the musicians he portrayed are depicted near an arcade opening onto a park; approximately ten are placed on a terrace giving onto trees; and another ten or so are found at the edge or in the middle of gardens or, far less often, in forests. Only three are shown in interiors. Four of these musicians were composers (Jean-Philippe Rameau ; Egidio Duni, Pierre-Alexandre Monsigny, Josef Kohaut), three were professional performers shown in isolation (Sophie Arnould, Marie-Jeanne Fesch called Mlle Chevalier, Regina Valentini Mingotti), eleven were professionals portrayed in groups of various sizes (Mozart family, the three daughters of Jean-Nicolas Pancrace Royer, Jean-Pierre Duport with Ignace Prover, Pierre Vachon and Jean-Aimé Vernier), and the remainder—the vast majority—were amateurs playing first of all harpsichord, pedal harp, violin, guitar, but also cittern, quinton, hurdy-gurdy, musette, hunting horn, pipe and tambourine of Provence. Also, many instruments are absent in Carmontelle’s portraits of musicians: chamber organ, clarinet, bassoon, and serpent; trumpet, trombone, and double bass; timpani and military drums; triangle and cymbals. These lacunae reflect the fact that music was exclusively an amusement among high society; Carmontelle displayed an undeniable bias towards the favorite instruments of the aristocracy. As his portraits suggest, the extent to which music and musicians contributed to the activities in the Orléans family residences cannot be doubted. To the magic of the garden scenes he drew, a fourth dimension should be added— the sonorous music that filled them.
Les chercheurs ayant travaillé sur le célèbre dessinateur Carmontelle ces dernières années se sont souvent penchés sur son « jardin d’illusions ». Mais que pouvaient y entendre ses visiteurs ? Comment ont-ils utilisé ce jardin pour leurs loisirs musicaux ? Ses portraits de musiciens – une soixantaine en tout, nous aide à reconstituer le paysage sonore du Jardin de Monceau (et d’autre jardins parisiens). Une bonne moitié de ces musiciens sont portraiturés près d’une arcade ouvrant sur un parc ; une dizaine est placée sur une terrasse entourée d’arbres ; et une autre dizaine au moins est placée dans un coin ou au milieu d’un jardin et parfois d’une forêt. Seuls trois sont dans un intérieur. Quatre de ces musiciens sont des compositeurs (Jean-Philippe Rameau ; Egidio Duni, Pierre-Alexandre Monsigny, Josef Kohaut), trois sont des chanteuses professionnelles (Sophie Arnould, Marie-Jeanne Fesch called Mlle Chevalier, Regina Valentini Mingotti), onze sont des instrumentistes professionnels montrés individuellement ou en groupe (la famille Mozart ; les trois filles du compositeur Jean-Nicolas Pancrace Royer ; Jean-Pierre Duport avec Ignace Prover, Pierre Vachon et Jean-Aimé Vernier). Mais la grande majorité est constituée par des amateurs jouant avant tout du clavecin, de la harpe à pédales, du violon ou de la guitare, et plus rarement du quinton, vielle à roue, musette, tambourin de Provence et galoubet voire cor de chasse, tous instruments de divertissement de l’aristocratie, ce qui explique l’absence de l’orgue de chambre, clarinette, basson et serpent, trompette et trombone, contrebasse, timbales et tambours militaires. Ces portraits montrent combien la musique a contribué à la vie de la famille d’Orléans dans ses diverses résidences en en donnant en quelque sorte leur quatrième dimension.
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Dates et versions

halshs-03092835 , version 1 (03-01-2021)

Identifiants

  • HAL Id : halshs-03092835 , version 1

Citer

Florence Gétreau. Carmontelle's Portraits of Musicians. Elizabeth Barlow Rogers ; Joseph Disponzio. Carmontelle, Garden at Monceau, Foundation for Landscape Studies ; Oak Spring Garden Foundation ; Yale University Press, pp.110-125 ; 172-173., 2020, 978-0-300-25468-6. ⟨halshs-03092835⟩
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