Le fā’ al-sababiyya vu par Raḍī l-Dīn al-Astarābāḏī : logique et pragmatique - HAL-SHS - Sciences de l'Homme et de la Société Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue Arabica Année : 2020

Le fā’ al-sababiyya vu par Raḍī l-Dīn al-Astarābāḏī : logique et pragmatique

Résumé

For the grammarian Raḍī al-Dīn al-Astarābāḏī (d. after 688/1289), the fā’ al-sababiyya (“causal”) constitutes an intersection between two of the three fā’ distinguished by the Arabic grammar: the fā’ of apodosis (fā’ al-ǧawab or al-ǧazā’), appearing between protasis and apodosis of a conditional system (in p fa-q) and assimilated systems, i.e. after circumstantial and relative clauses having a conditional meaning, and the fā’ coordinating two sentences (p fa-q). In both cases, fa- presents q as the consequence of p, which is the cause. The cause-consequence relationship is to be understood here in the broad sense of natural logic and not in the strict sense of logical implication: q may not be a statement, true or false. But Raḍī al-Dīn al-Astarābāḏī immediately neutralizes the meaning of the “causal” fā’, by observing that we can convert (‘aks) p-fa q (p therefore q) to q fa-p (q for p). And he goes further in the same direction, by connecting the “expletive” fā’ to the “causal” one. This fā’ is so called because it may or may not appear, either after a circumstancial clause, without conditional value, or a simple circumstantial phrase, or between the topic and the comment of a nominal sentence, the topic possibly being a relative unconditional clause or a simple noun phrase. For Raḍī al-Dīn al-Astarābāḏī, this fā’ indicates that what follows it is as “inseparable” (luzūm) from what precedes it as the apodosis is from the protasis, although what precedes it has no conditional value. Under a logical covering, he recognizes in fact that the three fā’ are one, having the same distribution / function (mawqi‘). This is easily reformulated in the terms of the “theory of enunciation” of the Swiss linguist Charles Bally (1865-1947): fā’ is a segmentator, delimiting the topic (either a sentence, or a clause, or a phrase) of the utterance from the comment.
Pour le grammairien Raḍī l-Dīn al-Astarābāḏī (m. après 688/1289), le fā’ al-sababiyya (« causal ») constitue une intersection entre deux des trois fā’ distingués par la grammaire arabe : le fā’ d’apodose (fā’ al-ǧawab ou al-ǧazā’), apparaissant entre protase et apodose d’un système conditionnel (in p fa-q) et systèmes assimilés, c’est-à-dire circonstancielles et relatives ayant une valeur conditionnelle, et le fā’ coordonnant deux phrases (p fa-q). Dans les deux cas, fa- présente q comme la conséquence de p, qui en est la cause. La relation de cause à conséquence est à entendre ici au sens large de la logique naturelle et non au sens strict de l’implication logique, q pouvant ne pas être une affirmation. Mais Raḍī l-Dīn al-Astarābāḏī neutralise aussitôt le sens du fa- « causal », en observant qu’on peut convertir (‘aks) p fa-q (p donc q) en q fa-p (q car p). Et il va plus loin dans le même sens, en reliant le fā’ dit explétif au fā’ causal. Ce fā’ est ainsi appelé parce qu’il peut apparaître ou non, soit après une subordonnée ciconstancielle, sans valeur conditionnelle, ou un simple complément circonstanciel, soit entre le thème et le propos d’une phrase nominale, le thème pouvant être une relative non conditionnelle ou un simple syntagme nominal. Pour Raḍī l-Dīn al-Astarābāḏī, ce fā’ signale que ce qui le suit est aussi « inséparable » (luzūm) de ce qui le précède que l’apodose de la protase et, ce, bien que ce qui le précède n’ait pas de valeur conditionnelle. Sous un habillage logique, il reconnaît en fait que les trois fā’ n’en font qu’un, ayant une même distribution/fonction (mawqi‘). Celle-ci est facilement reformulable dans les termes de la « théorie de l’énonciation » du linguiste suisse Charles Bally (1865-1947) : fa- est un segmentateur, délimitant le thème (phrase, proposition ou syntagme) du propos de l’énoncé.
Fichier non déposé

Dates et versions

halshs-03087269 , version 1 (23-12-2020)

Identifiants

Citer

Pierre Larcher. Le fā’ al-sababiyya vu par Raḍī l-Dīn al-Astarābāḏī : logique et pragmatique. Arabica, 2020, 67 (5-6), pp.593-610. ⟨10.1163/15700585-12341571⟩. ⟨halshs-03087269⟩
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