Abstract : We examine the influence of the acquirer’s reputation on investors’ reaction following the announcement of cross-border mergers and acquisitions. Drawing on signaling theory, we argue that the reputation sends a positive signal to investors when such deals are announced. Our empirical study is based on 134 cross-border M&As conducted by French multinationals. Our results confirm that reputation is positively related to M&A short-term value creation. However, the positive reaction of investors to the announcement of mergers and acquisitions is weaker for the most reputable companies. In addition, we show that the relationship between reputation and value creation is negatively moderated by the acquirer’s diversification strategy.
Résumé : Nous examinons l’influence de la réputation de l’acquéreur sur la réaction des investisseurs suite à l’annonce de fusions-acquisitions internationales. En nous appuyant sur la théorie du signal, nous avançons que la réputation envoie un signal positif aux investisseurs lorsque de telles opérations sont annoncées. Notre étude empirique est fondée sur 134 fusions-acquisitions internationales réalisées par des entreprises multinationales françaises. Nos résultats confirment que la réputation est positivement liée à la création de valeur à court terme des fusions-acquisitions. Toutefois, la réaction positive des investisseurs à l’annonce de fusions-acquisitions est de moindre intensité pour les entreprises les plus réputées. De plus, nous montrons que la relation entre réputation et création de valeur est négativement modérée par la stratégie de diversification sectorielle de l’acquéreur.