Abstract : Can we contend that the views on kingship expressed in the Letter of Aristeas find distinctive
echoes in the neopythagorean fragments transmitted by Stobaeus ? This paper argues that differences
outweigh similarities. Diotogenes’ systematic favour of the triads contrasts with a complete absence of system
in Pseudo-Aristeas; considerations of proportionnality leading to harmony in the city in a nearly-musical
fashion contrast with the conception that different ethnies living side by side in the kingdom should not
mingle; majesty and fearfulness seen as major royal values contrast with affability and egalitarian manners;
the affirmation in Ecphantus that the king is innately more virtuous than others contrasts with the idea that
some happen to be kings by coincidence, and must resist specific temptations ; the duty of bringing men closer
to God through an ascendant chain of contemplative vision contrasts with the duty of making benevolence
trickle down to the lowest levels of command. The fact that the Letter insistently promotes the idea of imitating
God as a way for a ruler to make the right decisions, cannot outweigh the rest of the evidence: essentially
the king is shown as a man immerged in day-to-day business, which corresponds to the political ideas and
interests of Alexandrian Jewry.
Résumé : Au sujet des conceptions de la royauté, existe-t-il une parenté entre la Lettre d’Aristée et les
fragments néopythagoriciens transmis par Stobée ? La thèse soutenue ici est que les écarts l’emportent sur les
ressemblances. Certains traits distinctifs sont étudiés : les triades systématiquement recherchées par Diotogène
s’opposent à l’absence volontaire de tout plan chez le Pseudo-Aristée ; le discours sur la proportionnalité et
l’harmonie quasi-musicale dans la cité, à une conception de peuples divers cohabitant dans l’indifférence ; les
valeurs de majesté royale et de capacité à se faire craindre, à celles d’affabilité et de manières égalitaires ; l’idée
chez Ecphante que le roi possède de façon innée une vertu supérieure à celle qu’on est roi par hasard et qu’on
doit alors résister à des vices spécifiques ; la mission de porter les hommes vers Dieu par une chaîne ascendante
du regard contemplatif à celle de faire redescendre la bienveillance à tous les échelons du commandement.
Que la Lettre prêche avec insistance l’imitation de Dieu comme règle du bon comportement royal ne doit
pas abuser : en réalité son portrait d’un roi immergé dans les affaires concrètes est en accord avec les idées
politiques et les intérêts du judaïsme alexandrin.