How to Date the Timeless? The Difficult Problem of the Pseudo–Pythagorean Treatises On Kingship
Résumé
This article provides a critical examination of the main parallels between the pseudo–Pythagorean
treatises On Kingship and Plutarch’s political thinking. The pseudo–Pythagoreans and Plutarch basically
agree that the good king (1) imitates God, (2) controls his own passions and is governed by reason, (3) is a
model for his subjects and (4) is an ‘animate law’. However, every author also had his own agenda, and it is
methodologically unsound to ignore the specific voluntas auctoris. Merely listing parallel ideas, then, does not
provide reliable information for the date of Diotogenes, Sthenidas and Ecphantus.
Cet article propose un examen critique des principaux parallèles entre les traités néopythagoriciens
Sur la royauté et la pensée politique de Plutarque. Les Néopythagoriciens et Plutarque s’accordent
fondamentalement sur l’idée que le bon roi 1) imite Dieu ; 2) contrôle ses passions, est gouverné par la raison ;
3) est un modèle pour ses sujets ; 4) est une « loi animée ». Cependant, chaque auteur poursuit un objectif
propre et ignorer cette uoluntas auctoris pose un problème de méthode. En outre, faire la liste des idées
communes ne donne pas d’information certaine pour dater Diotogène, Sthénidas et Ecphante.
Origine :
Fichiers éditeurs autorisés sur une archive ouverte
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