‘Camp Transvestism in Ackroyd’s Dan Leno and the Limehouse Golem (1994)’ - HAL Accéder directement au contenu
Article dans une revue E-rea - Revue électronique d’études sur le monde anglophone Année : 2019

‘Camp Transvestism in Ackroyd’s Dan Leno and the Limehouse Golem (1994)’

Résumé

This essay focuses on the figure of the cross-dresser in Peter Ackroyd’s Neo-Victorian novel Dan Leno and the Limehouse Golem, which uses both on and off-stage female-to-male and male-to-female cross-dressing as a backdrop for an investigation into a series of gruesome murders. The essay first explores the politics of cross-dressing, showing how the motif quite literally illustrates that gender is “performative”, in a Butlerian acceptation of the term, therefore allowing for an analysis of the constructedness of gender categories. Secondly, it examines the camp aesthetics of cross-dressing in the novel, a sensibility that challenges narrative categories and literary genres by reappropriating the codes of high and low culture. Finally, it demonstrates that the politics and aesthetics of cross-dressing are tied to a spiritual experience, reconnecting transvestism with its initial shamanic or religious dimension, thus turning the writing experience into a sacred performance of dispossession of identity.
Cet article se propose d’étudier la figure du travesti dans Dan Leno and the Limehouse Golem, roman d’inspiration néo-victorienne de Peter Ackroyd, qui utilise le motif des travestissements masculin et féminin à la scène comme à la ville, comme moteur et toile de fond d’une enquête policière. Cet article explore la politique du travestissement, qui illustre à travers le roman la notion de « performativité » du genre telle qu’elle est pensée par Judith Butler, avant de se consacrer à l’esthétique camp du déguisement. La dernière partie de cet article traite de l’éthique du travestissement, qui illustre, à travers la notion de la dépersonnalisation, un ethos du care-giver, liant en dernier ressort le déguisement et l’écriture travestie à une dimension sacrée et cathartique, dans un mouvement éthique a priori contradictoire à l’esthétique camp.
Loading...
Fichier non déposé

Dates et versions

halshs-03017787, version 1 (21-11-2020)

Identifiants

  • HAL Id : halshs-03017787 , version 1

Citer

Justine Gonneaud. ‘Camp Transvestism in Ackroyd’s Dan Leno and the Limehouse Golem (1994)’. E-rea - Revue électronique d’études sur le monde anglophone, 2019, 1. Cross-Dressing in Fact, Fiction and Fantasy, 16.2. ⟨halshs-03017787⟩
42 Consultations
0 Téléchargements
Dernière date de mise à jour le 21/04/2024
comment ces indicateurs sont-ils produits

Partager

Gmail Facebook Twitter LinkedIn Plus