J. Astolfi, L'erreur, un outil pour enseigner. Paris : ESF éditeur, vol.117, pp.978-2710120421, 1997.

Y. Bertrand, Faute ou erreur ?, Erreur et faute. Les Langues modernes, vol.5, pp.70-80, 1987.

S. Birch-bécaas and C. Ray, Corrected drafts as learner input: interactive on-line assistance to improve students' letter-writing, Cahiers de l'APLIUT, vol.28, pp.85-92, 2009.

L. Bonner, La France, élève moyen de la classe OCDE. Le Monde, 5 décembre, p.12, 2001.

F. Bourdier-savioz, L'erreur n'est pas une faute, L'Harmattan. 408 p, pp.978-2296059825, 2008.

C. Cornaire, P. Mary, and R. , La production écrite, CLE International. 145 p, pp.97-8209033340, 1994.

F. Demaiziere and J. , Méthodologie de la recherche didactique: nativisation, tâches et TIC. ALSIC 8, pp.45-64, 2005.

D. Descomps, La dynamique de l'erreur. Paris : Hachette. 175 p, pp.978-2011705877, 1999.

D. Ferris, The Case for Grammar Correction in L2 Writing Classes: A Response to Truscott (1996), Journal of Second Language Writing, vol.8, issue.1, pp.1-11, 1999.

D. Ferris, The "grammar correction" debate in L2 writing: Where are we, and where do we go from here? (and what do we do in the meantime??), Journal of Second Language Writing, vol.13, issue.1, pp.49-62, 2004.

C. James, Error in Language Learning and Use: Exploring Error Analysis, p.582257638, 1998.

. Kaid-slimane and . Naima, The go-round « copy-book » : une expérience à vivre. Passerelle, n° spécial. Oran : Dar El Gharb, pp.267-273, 2005.

F. Lavinal, N. Décuré, and B. Aimée, Impact d'une première année d'IUT sur la motivation des étudiant/es à apprendre l'anglais. Les Cahiers de l'APLIUT, vol.25, pp.73-90, 2006.

M. Marquillo-larruy, L'interprétation de l'erreur. Paris : CLE International, vol.127, pp.978-2090333459, 2003.

J. Myles, Second Language Writing and Research : The Writing Process and Error Analysis in Student texts, TESL-EJ, vol.6, issue.2, 2002.

J. Narcy-combes and . Paul, Didactique des langues et TIC -Vers une recherche-action responsable, pp.978-2708011052, 2005.

J. Narcy-combes, La correction dans l'enseignement/ apprentissage des langues : un problème malaisé à construire. Les Cahiers de l'APLIUT, vol.28, pp.27-38, 2009.

N. Marie, Précis de didactique. Devenir professeur de langue, Ellipses. 159 p, pp.978-2729820220, 2005.

. Olive, J. Thierry, J. Plasserault, L. E. Lebrave-&-nathalie, and . Bigot, La dimension visuo-spatiale de la production de textes : approches de psychologie cognitive et de critique génétique, Langages, vol.177, pp.29-55, 2010.

R. Porquier, L'analyse des erreurs. Problèmes et perspectives. Études de linguistique appliquée, vol.25, pp.23-43, 1977.

R. Tetreault-joel and C. Et-martin, The Ups and downs of Preposition Error detection in ESL Writing, Proceedings of the 22nd International Conference on Computational Linguistics, vol.1, pp.865-872, 2008.

J. Truscott, The case against grammar correction in L2 writing classes, Language Learning, vol.46, pp.327-369, 1996.

J. Truscott, The case for "The Case Against Grammar Correction in L2 Writing Classes": A Response to Ferris, Journal of Second Language Writing, vol.8, issue.2, pp.111-122, 1999.

J. Truscott, The effect of error correction on learners' ability to write accurately, Journal of Second Language Writing, vol.16, pp.255-272, 2007.

G. Valdes, P. Haro-&-maria-paz, and E. , The development of writing abilities in a foreign language: contributions toward a general theory of L2 writing, Modern Language Journal, vol.76, pp.333-352, 1992.