P. Bart, Cannes, Fifty Years of Sun, Sex & Celluloid : Behind the Scenes at the World's Most Famous Film Festival, 1997.

A. Bazin, Du festival considéré comme un ordre, Qu'est-ce que le cinéma ? T. 3, Cinéma et sociologie. Paris : Édition du Cerf, 1961.

D. Burgess, Negotiating value: a Canadian perspective on the international film festival, 2008.

L. , La production cinématographique et audiovisuelle en région. Paris : CNC, Les études du CNC. Czach, vol.4, pp.76-88, 2004.

D. Dayan, Looking for Sundance : The Social Construction of a Film Festival, Moving Images, Culture and the Mind, pp.43-52, 2000.

A. De-baecque, La cinéphilie -Invention d'un regard, histoire d'une culture, pp.1944-1968, 2003.

M. De-valck and M. Hagener, Cinephilia : Movies, Love and Memory, 2005.

.. M. De-valck, Film Festivals : From European Geopolitics to Global Cinephilia, 2007.

M. De-valck, K. Brendan, and S. Loist, Film Festivals, History, Theory, 2016.

T. Elsaesser, European Cinema : Face to Face with Hollywood, 2005.

E. Ethis, Aux marches du palais, Le festival de Cannes sous le regard des sciences sociales, 2001.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-00007308

E. Ethis, « Le cinéma, cet art subtil du rendez-vous », Communication et langages, L'énonciation éditoriale en question, vol.154, pp.11-21, 2007.

P. Flichy, Le sacre de l'amateur : sociologie des passions ordinaires à l'ère numérique, 2010.

D. Getz, Les travaux d'Orphée. 150 ans de vie musicale amateur en France. Harmonies, chorales, fanfares, International Journal of Event Management Research, vol.5, issue.1, 1987.

D. Iordanova, The Film Festival Reader, 2013.

W. Jacobsen, Berlinale: Berlin International Film Festival, 1990.

R. A. Kerin and W. L. Cron, Assessing Trade Show Functions and Performance: An Exploratory Study », Journal of Marketing, vol.51, pp.87-94, 1987.

L. Latil, Le festival de Cannes sur la scène internationale, 2005.

C. Moine, « La Fédération internationale des associations de producteurs de films : un acteur controversé de la promotion du cinéma après 1945, Le Mouvement Social, vol.243, pp.91-103, 2013.

B. Moeran and J. Strandgaard-pedersen, Global Image Consumption in the Age of Late Capitalism, Negotiating Values in the Creative Industries : Fairs, Festivals and Competitive Events, vol.1, pp.68-85, 1994.

S. Pisù, Stalin a Venezia: l'URSS alla Mostra del cinema fra diplomazia culturale et scontro ideologico (1932-1953), Soveria Mennelli : Rubbettino, 2013.

S. Pisù, Il XX secolo sul red carpet. Politica, economia e cultura nei festival internazionali del cinema, pp.1932-1976, 2016.

R. E. ;-c.-c.-;-strandgaard-pedersen and J. , La Biennale: Arte, Scandali e Storie in Laguna. Venezia : Marsilio. Rüling, vol.26, pp.318-323, 2003.

L. Smith, Party in a Box: The story of the Sundance Film festival, 2001.

J. Stringer, The Film Festival Reader, Tribulations festivalières -Les festivals de cinéma et audiovisuel en France. Paris : L'Harmattan, pp.59-68, 2003.