J. Alderson and . Charles, The CEFR and the need for more research, The Modern Language Journal, vol.91, pp.659-663, 2007.

C. Biros, M. Fries, M. Marie, and T. , Benchmarking a specialised reading comprehension examination on the CEF a posteriori, 2017.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01913173

P. R. Brandon, Conclusions about frequently studied modified Angoff standard-setting topics, vol.17, pp.59-88, 2004.

V. Braud, M. Philippe, S. Cédric, and W. Séverine, Quelles conceptions de la ma?trise de l'anglais en contexte professionnel ? Vers une définition de la 'compétence en anglais de spécialité, Mélanges CRAPEL, vol.37, pp.13-44, 2016.

C. Cervini, M. Monica, J. Marie-pierre, and S. Francesca, Defining, modeling and piloting SELF, a new formative assessment test for foreign languages, Language Testing in Europe: Time for a new framework? Antwerp: The University of Antwerp, pp.55-60, 2013.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01968811

, Benchmarking comprehension exams on the CEFR a posteriori: an exploratory exp

. Asp, , vol.74, 2018.

G. J. Cizek, B. Michael, and . Bunch, Standard Setting: A Guide to Establishing and Evaluating Performance Standards on Tests, 2007.

, Relating Language Examinations to the Common European framework for Languages: Learning, teaching, Assessment. A Manual, 2009.

E. Council-of, Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment, 2001.

M. Fries, Mise en cohérence de l'anglais de spécialité et du CECRL en France : difficultés et enjeux, ASp, vol.56, pp.105-125, 2009.

A. Hughes, Testing for Language Teachers, 2002.

A. &. Karantonis, G. Stephen, and . Sireci, The bookmark standard-setting method: A literature review, 2006.

J. M. Linacre, Winsteps® Rasch Measurement Computer Program, 2017.

P. Millot, Spécialiser la compétence B2 en anglais dans le cadre d'une démarche qualité : Une proposition pour le secteur Lansad, Recherche et pratiques pédagogiques en langues de spécialité. Cahiers de l'Apliut, vol.36, 2017.

H. C. Mitzel, M. Daniel, R. J. Lewis, R. Patz-&-donald, and . Green, Setting Performance Standards: Concepts, methods, and perspectives, pp.249-281, 2001.

M. Petit, Les descripteurs du cadre : quelle conception de la langue de spécialité?, Haramboure, F. et alii (dir), Travaux des journées 2006 de l'EA2025, vol.2, pp.14-29, 2006.

M. Petit, La correction linguistique dans le Cadre européen commun : quelle conception, quels critères ?". Recherche et pratiques pédagogiques en langues de spécialité. Cahiers de l'Apliut 26/2, pp.62-80, 2007.

P. Robinson, ESP Today: A Practitioner's Guide. Hemel Hamstead: Prentice Hall International English Language Teaching. INDEX Mots-clés: CECRL, examens de compréhension, 1991.

M. , Jouannaud teaches courses in English grammar, phonetics and teaching methods at

, She is interested in foreign language acquisition and currently participates in two research projects, one on the development of an online placement test (Idefi Benchmarking comprehension exams on the CEFR a posteriori: an exploratory exp

. Asp, , vol.74, 2018.