Growth of market gardening for local sales in the Mount Everest tourist region of Pharak, Nepal Electronic reference - HAL-SHS - Sciences de l'Homme et de la Société Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue Revue de Géographie Alpine / Journal of Alpine Research Année : 2019

Growth of market gardening for local sales in the Mount Everest tourist region of Pharak, Nepal Electronic reference

Essor du maraîchage à visée uniquement locale dans le Pharak, région touristique de l’Everest, Népal

Résumé

Pharak region, traversed by the Everest trekking route, sees thousands of hikers come through each year to discover the Khumbu high-mountain landscapes. Formerly a region devoted to livestock farming, Pharak has experienced significant socio-economic changes since the early 1970s. The predominantly Sherpa population is gradually abandoning agro-pastoral activities in favour of greater participation in the tourism industry. By generating economic benefits, creating demand and capturing part of the labour force, tourism is engendering important transformations in the region’s agriculture. Trade is on the increase and market opportunities are reconfiguring the agrarian landscape. Market gardening, in particular, is gaining momentum and has become a new local business. This article highlights the originality of this mode of farming, which has developed in tandem with the growth of tourism but independently of the growth of cities and the construction of roads.
Le Pharak, traversé par le chemin de trekking de l’Everest, voit défiler chaque année des milliers de randonneurs venus découvrir les paysages de haute montagne du Khumbu. Autrefois terre d’élevage, cette région est le théâtre d’importants changements socio-économiques depuis le début des années 1970. La population, essentiellement Sherpa, y délaisse peu à peu les activités agro-pastorales pour s’impliquer dans les métiers du tourisme. En générant des retombées économiques, en créant de la demande et en captant une partie de la main-d’œuvre, le tourisme engendre des modifications de l’agriculture de la région. Les échanges marchands se multiplient et l’on assiste à une reconfiguration du paysage agraire en fonction des opportunités de marché. Le maraîchage, notamment, prend de l’ampleur et fait l’objet d’un nouveau commerce local. Cet article a pour objectif de mettre en évidence le caractère original de ce mode d’exploitation du milieu qui s’est développé de pair avec l’essor du tourisme, mais indépendamment de la croissance des villes et de la construction des routes.

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halshs-02933616 , version 1 (08-09-2020)

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Citer

Céline Abadia, Olivia Aubriot, Joëlle Smadja, Michel Vaillant, Marc Oswald. Growth of market gardening for local sales in the Mount Everest tourist region of Pharak, Nepal Electronic reference. Revue de Géographie Alpine / Journal of Alpine Research, 2019, Small Farmers in Mountainous and Forested Hinterlands, 107-3, ⟨10.4000/rga.6402⟩. ⟨halshs-02933616⟩

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