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« Éducation et panaméricanisme : entre construction de l’empire informel des États-Unis et affirmation de l’Amérique latine », Histoire@Politique, dossier "De la « mission civilisatrice » à l’aide internationale dans les pays du Sud : acteurs, pratiques et reconfigurations au XXe siècle", coordonné par Marie-Luce Desgranchamps et Damiano Matasci, n° 41, mai-août 2020

Abstract : The purpose of this article is to discuss the initiatives and actions taken by the Pan-American Union in the field of education. A special section dedicated to this question was rapidly created, thus confirming the importance of education for Latin America countries, but also for a growing number of American universities as well as for a category of actors increasingly present in the relationships between the United States and the subcontinent: philanthropic foundations. The article shows that this dynamic is part of a dual process: on the one hand, the construction of the « informal empire » of the United States, a term used by Argentine historian Ricardo Salvatore; on the other hand, the affirmation of Latin American interests.
Document type :
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https://halshs.archives-ouvertes.fr/halshs-02906938
Contributor : Juliette Dumont <>
Submitted on : Sunday, July 26, 2020 - 4:19:37 PM
Last modification on : Tuesday, August 4, 2020 - 9:25:46 AM

Identifiers

  • HAL Id : halshs-02906938, version 1

Citation

Juliette Dumont. « Éducation et panaméricanisme : entre construction de l’empire informel des États-Unis et affirmation de l’Amérique latine », Histoire@Politique, dossier "De la « mission civilisatrice » à l’aide internationale dans les pays du Sud : acteurs, pratiques et reconfigurations au XXe siècle", coordonné par Marie-Luce Desgranchamps et Damiano Matasci, n° 41, mai-août 2020. Histoire@politique: politique, culture, société, Centre d'histoire de Sciences Po, 2020. ⟨halshs-02906938⟩

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