C. M. Bachen and E. Illouz, Imagining Romance: Young People's Cultural Models of Romance and Love, Critical Studies in Mass Communication, vol.13, pp.279-308, 1996.

C. Baudelot, M. Cartier, and C. Détrez, Et pourtant ils lisent, 1999.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-00971336

V. Cicchelli, D. Micco, and L. , Analogies et apories chez Tocqueville et Durkheim [The Child of the Founding Fathers. Analogies and Aporias in Tocqueville's and Durkheim's Work, 2006.

J. Delalande, Le concept d'enfant-acteur est-il déjà périmé ? Réflexions sur des ouvertures possibles pour un concept toujours à questionner [Is the Child Actor Concept Already Outdated? Reflections on Possible Openings for a Concept still to be Questioned, vol.4, pp.1-8, 2014.

C. Détrez, Sociologie de la culture, 2014.

C. Détrez and O. Vanhée, Les mangados : lire des mangas à l'adolescence [Mangados: Reading Manga as a Teenager, 2013.

G. Garnier, Projet scientifique et politique des "childhood studies" [Children's "Agency". The Scientific and Political Project of, Childhood Studies, vol.36, pp.159-173, 2015.

A. R. Hochschild, The Managed Heart: Commercialization of Human Feeling, 1983.

, Theorizing Childhood, 1998.

D. Lancy, Unmasking children's agency, AnthropoChildren, vol.2, pp.1-20, 2012.

A. Lareau, Unequal Childhoods: Class, Race, and Family Life, 2003.

C. Mitchell and J. Reid-walsh, Researching Children's Popular Culture: The Cultural Spaces of Childhood, 2002.

E. Neveu, Pour en finir avec l'"enfantisme". Retours sur enquêtes, Réseaux, vol.17, pp.175-201, 1999.

S. Octobre, DEPS-ministère de la Culture et de la Communication/La Documentation française, 2004.

S. Octobre, C. Détrez, P. Mercklé, and N. Berthomier, L'enfance des loisirs : Trajectoires communes et parcours individuels de la fin de l'enfance à la grande adolescence [Childhood Leisure: Common Trajectories and Individual Courses from Late Childhood to Early Adolescence, 2010.

C. Perronnet, La culture scientifique des enfants dans les classes populaires : étude de cas sur la construction sociale du goût, des pratiques et des représentations des sciences, [Working Class Children's Scientific Culture: a case study on the social construction of taste, practices and representations of science, 2018.

C. Perronnet, Du côté des garçons : loisirs et construction de l'identité genrée à travers les sociabilités familiales et amicales masculines en milieux populaires [On the boys' side: leisure activities and construction of gendered identity through family and friendships in working-class settings, p.26, 2017.

, Constructing and Reconstructing Childhood, 1990.

, The Body, Childhood and Society, 2000.

F. De-singly, Lire à 12 ans : une enquête sur les lectures des adolescents, 1989.

R. Sirota, Éléments pour une sociologie de l'enfance, 2006.

B. Sutton-smith, Psychology of Childlore: The Triviality Barrier, Western Folklore, vol.29, issue.1, pp.1-8, 1970.

M. Vandenbroeck and M. Bouverne-de-bie, Children Agency and Educational Norms, a tense Negociation, Childhood, vol.13, issue.1, pp.127-143, 2006.