N. Auray, L'engagement des joueurs en ligne, Les Cahiers du numérique, vol.4, issue.2, pp.83-100, 2003.

N. Auray, Manipulation à distance et fascination curieuse : les pièges liés au spam. Réseaux, pp.103-132, 2012.

N. Auray, L'alerte ou l'enquête : une sociologie pragmatique du numérique, 2016.

J. Bardzell, M. Jakobsson, S. Bardzell, T. Pace, W. Odom et al., Virtual Worlds and Fraud : Approaching Cybersecurity in Massively Multiplayer Online Games. Situated Play: Proceedings of the Digital Games Research Association (DiGRA)'s Third International Conference, pp.742-751, 2007.

B. Benbouzid and S. Peaucellier, L'escroquerie sur Internet. La plainte et la prise de parole publique des victimes. Réseaux, pp.137-171, 2016.

V. Berry, Les cadres de l'expérience virtuelle : jouer, vivre, apprendre dans un monde numérique -Analyse des pratiques ludiques, sociales et communautaires des joueurs de jeux de rôles en ligne massivement multi-joueurs : Dark Age of Camelot et World of Warcraft (Thèse de doctorat), 2009.

L. Boltanski, Y. Darré, and M. Schiltz, La dénonciation. Actes de la recherche en sciences sociales, vol.51, pp.3-40, 1984.

M. Button, C. M. Nicholls, J. Kerr, and R. Owen, Online frauds: Learning from victims why they fall for these scams, Australian & New Zealand journal of criminology, vol.47, issue.3, pp.391-408, 2014.

R. Caillois, Les jeux et les hommes : Le masque et le vertige, vol.184, 1991.

K. T. Chen, J. W. Jiang, P. Huang, H. H. Chu, C. L. Lei et al., Identifying MMORPG bots : A traffic analysis approach, EURASIP Journal on Advances in Signal Processing, p.3, 2009.

C. E. Chua, J. Wareham, and D. Robey, The role of online trading communities in managing Internet auction fraud, MIS Quarterly, vol.31, issue.4, pp.759-781, 2007.

M. Consalvo, Cheating: Gaining advantage in videogames, 2007.

M. De-fornel, Violence, sport et discours médiatique : l'exemple de la tragédie du Heysel, Réseaux, vol.11, issue.57, pp.29-47, 1993.

S. De-paoli and A. Kerr, The Assemblage of Cheating : How to Study Cheating as Imbroglio in MMORPGs, The Fibreculture Journal, p.16, 2010.

J. Dibbell, Rape in Cyberspace or How an Evil Clown, a Haitian Trickster Spirit, Two Wizards, and a Cast of Dozens Turned a Database into a Society, Annual Survey of America Law, issue.3, pp.471-489, 1994.

. Favret-saada, Les mots, la mort, les sorts, 1985.

J. Favret-saada and . Olivier, , 2011.

E. Goffman, Calmer le jobard : quelques aspects de l'adaptation à l'échec, 1990.

E. Goffman, Les cadres de l'expérience, 1991.

D. G. Gregg and J. E. Scott, The role of reputation systems in reducing on-line auction fraud, International Journal of Electronic Commerce, vol.10, issue.3, pp.95-120, 2006.

D. G. Gregg and J. E. Scott, A typology of complaints about eBay sellers, Communications of the ACM, vol.51, issue.4, p.69, 2008.

C. Hine, Virtual ethnography, SAGE, 2000.

A. O. Hirshman, Exit, voice, and loyalty, 1970.

T. N. Jagatic, N. A. Johnson, M. Jakobsson, and F. Menczer, Social phishing, Communications of the ACM, vol.50, issue.10, pp.94-100, 2007.

M. Jakobsson and S. Myers, Phishing and countermeasures: Understanding the increasing problem of electronic identity theft, 2007.

I. Joseph, Erving Goffman et la microsociologie, 2003.

R. Joshi, Cheating and virtual crimes in massively multiplayer online games, 2008.

B. Loveluck, Le vigilantisme numérique, entre dénonciation et sanction. Politix, pp.127-153, 2016.

T. M. Malaby, Beyond Play: A New Approach to Games. Games and Culture, vol.2, pp.95-113, 2007.

F. Pailler, Les affects classifiés : numérique et médiations sexuelles (Thèse de doctorat), 2019.

F. Pailler and F. Vörös, Des effets aux affects : médiations, pouvoir et navigation sexuelle en ligne. Revue française des sciences de l'information et de la communication, vol.11, 2017.

A. Rege, What's Love Got to Do with It? Exploring Online Dating Scams and Identity Fraud, International Journal of Cyber Criminology, vol.3, issue.2, pp.494-512, 2009.

T. Sorell and M. Whitty, Online romance scams and victimhood, Security Journal, issue.32, pp.342-361, 2019.

L. Thévenot, L'action au pluriel : Sociologie des régimes d'engagement, 2006.

J. Van-wilsem, Bought it, but never got it": Assessing risk factors for online consumer fraud victimization, Activités économiques et réagencements marchands dans le jeu en ligne Dofus. Télécom ParisTech, vol.29, pp.168-178, 2011.

B. Vétel, Activités économiques et réagencements marchands dans le jeu en ligne Dofus, 2016.

B. Vétel, , vol.2, pp.195-228, 2018.

M. T. Whitty, Do you love me? Psychological characteristics of romance scam victims, Cyberpsychology, behavior, and social networking, vol.21, issue.2, pp.105-109, 2018.

M. T. Whitty and T. Buchanan, The online romance scam: A serious cybercrime, CyberPsychology, Behavior, and Social Networking, vol.15, issue.3, pp.181-183, 2012.