L. M. Alcott, V.V; or, Plots and Counterplots" in Plots and Counterplots, 1865.

, More Unknown Thrillers of Louisa May Alcott Edited and with an Introduction by Madeleine Stern

C. Anderson, Legible Bodies. Race, Criminality and Colonialism in South Asia, 2004.

B. Andrieu, « Mon corps est remarquable ! Du body art à la chirurgie esthétique, Informations sociales, vol.145, 2008.

J. M. Barrie and W. Peter, , 1906.

P. Beaumarchais, La Folle journée ou Le Mariage de Figaro, 1778.

E. Berchon, Histoire médicale du tatouage, 1869.

A. Bleikasten, Writing on the Flesh, Tattoos and Taboos in 'Parker's Back', The Southern Literary Journal, vol.14, issue.2, pp.8-18, 1982.

P. Bourdieu, La Distinction. Critique sociale du jugement, 1979.

R. Bradbury, The Illustrated Man, 1951.

B. Cameron and S. , She is not a Lady, but a Legal Document: The Tattoo as Contract in 'Mr. Meeson's Will'", Studies in the Novel, vol.45, pp.178-97, 2013.

J. Caplan, Written on the Body: The Tattoo in European and American History, 2000.

J. Caplan, Indelible Memories: The Tattooed Body as Theatre of Memory, Performing the Past: Memory, History, and Identity in Modern Europe, pp.119-146, 2010.

H. Charrière, , 1969.

A. Chassagnol, L. ;-«-la-merveille-dans, and . Peau, , 2015.

A. Chassagnol, Embodied Stories: Tattoos, Self-identity, and Children's Literature", Image & Narrative, Text and Image in Children's Literature/Texte et image dans la littérature de jeunesse, vol.19, pp.61-76, 2018.

A. Cole and A. Haebich, Re-markable Bodies, A Cultural History of the Human Body in The Modern Age, pp.147-164, 2010.

R. Dahl, Skin" in Someone Like You, pp.121-145, 1952.

G. Deleuze, Logique du sens, 1969.

D. Mello and M. , Bodies of Inscription: A Cultural History of the Modern Tattoo Community, 2000.

A. C. Doyle, The Red-Headed League, The Adventures of Sherlock Holmes, 2011.

A. Dumas, Les Trois mousquetaires, 1844.

U. Eco, L'oeuvre ouverte, 1962.

A. Giddens, Modernity and Self-identity: Self and Society in the Late Modern Age, 1991.

P. K. Gilbert, Victorian Skin. Surface, Self, History, 2019.

E. Goffman, Stigma. Notes on the Management of Spoiled Identity, 1963.

S. Hall, The Electric Michelangelo, 2004.

V. Hugo, Les Misérables, 1862.

F. Kafka, La Colonie pénitentiaire et autres récits, 1919.

M. Kosut, Tattoo Narratives: The Intersection of the Body, Self-identity and Society, Visual Sociology, 15/1, pp.79-100, 2000.

L. Breton and D. , Entre signature et biffure : du tatouage et du piercing aux scarifications », Sociétés & Représentations, vol.25, pp.119-133, 2008.

L. Breton and D. , La Peau et la trace. Sur les blessures de soi, 2003.

L. Breton and D. , « Le monde à fleur de peau : sur le tatouage contemporain », Revue Hermès, vol.74, pp.132-140, 2016.

C. Frankel and M. , Tattoo Art: The Composition of Text, Voice and Race in Melville's Moby-Dick, ESQ: A Journal of the American Renaissance, vol.53, issue.2, pp.114-147, 2008.

J. J. Lee, Fashioning Women, Fastening Empire: Domestic Dress and Savage Skin in Mr. Meeson's Will, Studies in the Novel, vol.49, pp.189-208, 2017.

C. Lombroso, Du tatouage chez les criminels » in L'homme criminel : criminel-né, fou moral, épileptique. Étude anthropologique et médico-légale

L. Louvel, Texte/Image. Images à lire, textes à voir, 2002.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-02524547

G. ;. Maupassant and . Rose, Contes et Nouvelles, T.2, ed. Louis Forestier, 1884.

H. Melville, Moby-Dick; or, the Whale, 1851.

J. Miller, Tales of the Tattooed. An Anthology of Ink, 2019.

S. Neef, S. Neef, J. Van-dijck, and E. Ketelaar, Perfor/m/ative Writing: Tattoo, Mark, Signature, Sign Here! Handwriting in the Age of New Media, pp.221-236, 2006.

A. Oksanen and J. Turtiainen, A Life Told in Ink: Tattoo Narratives and the Problem of the Self in Late Modern Society, Auto/Biography, vol.13, pp.111-130, 2005.

M. A. Paveau, Une énonciation sans communication : les tatouages scripturaux », Itinéraires, vol.1, pp.81-105, 2009.

M. A. Paveau and P. Zoberman, Corpographèses ou comment on/s' écrit le corps », Itinéraires, I, vol.20, pp.7-19, 2009.

M. A. Paveau, « Quand les corps s'écrivent. Discours de femmes à l' ère du numérique, » in Bidaud E, 2014.

J. Pierrat and E. Guillon, Les vrais, les durs, les tatoués. Le Tatouage à Biribi, 2004.

J. Pierrat and . Lombard, Le Tatouage, Bruxelles, La petite bédéthèque des savoirs, 2016.

E. Reverzy, Corps marqués, corps publics : étiquettes, emblèmes, tatouages. », Romantisme, vol.155, pp.25-36, 2012.

M. Serres, Les Cinq sens, 1985.

R. L. Stevenson, , 1883.

N. Sullivan, Tattooed Bodies: Subjectivity, Textuality, Ethics, and Pleasure, 2001.

A. A. Tardieu, Étude médico-légale sur le tatouage considéré comme signe d'identité, JB Baillière et fils, 1855.

F. Vehlmann and E. Sagot, , 2013.

F. Vehlmann and E. Sagot, Paco les mains rouges, vol.2, 2017.

K. Watson and K. Cox, Tattoos in Crime and Detective Narratives. Marking and Remarking, 2019.

M. K. Héas and . De-couverture-niko-inko.-l'encrophage, , 2014.