Description et analyse d'un dispositif d'intégration sociolinguistique d'un public de migrants en France - HAL-SHS - Sciences de l'Homme et de la Société Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue Le Langage et l'Homme Année : 2019

Description et analyse d'un dispositif d'intégration sociolinguistique d'un public de migrants en France

Résumé

This contribution reflects the creation of an experimental tool to address the problems encountered by illiterate adults in terms of written competence, during non-qualifying vocational training for employee of the territorial civil service. Seven of the eight people benefiting from the training were foreigners requiring French as a foreign language courses. Their oral skills were ranking from A2 to C1 and their written ones from A0 (with alphabetization issues) to B2. In response to this particular situation, it was decided to implement a multimodal project whose objective was to highlight the trainees' life experiences and intercultural skills. This socio-didactical focus allows self-expression and promotes a type of empowerment; finally, this peda-gogical approach proved to be relevant to the improvement of their French literacy.
Fichier principal
Vignette du fichier
exemplaire perso dispositif d'intégration.pdf (192.52 Ko) Télécharger le fichier
Origine : Fichiers éditeurs autorisés sur une archive ouverte

Dates et versions

halshs-02554621 , version 1 (30-04-2020)

Identifiants

  • HAL Id : halshs-02554621 , version 1

Citer

Anne Annemorellab@gmail.Com Morel-Lab. Description et analyse d'un dispositif d'intégration sociolinguistique d'un public de migrants en France. Le Langage et l'Homme, 2019, MIGRANTS ET APPRENTISSAGE DES LANGUES Pratiques pédagogiques et approches didactiques innovantes (France, Belgique, Québec), 532. ⟨halshs-02554621⟩
75 Consultations
67 Téléchargements

Partager

Gmail Facebook X LinkedIn More